Alonso: ‘Gelukkige zege, maar wel verdiend’
Fernando Alonso was na afloop van de race net zo vol van ongeloof als na zijn pech in de kwalificatie. Niet zo gek ook. Wie zou winst vanaf de vijftiende startpositie nu wel kunnen bevatten? Alonso: ,,Ik kan het gewoon niet geloven.”En dat terwijl Alonso de Grand Prix van Singapore eigenlijk al had afgeschreven. Hoe snel zijn Renault in de vrije trainingen ook was, daar had hij helemaal niets meer aan omdat de R28 in de tweede kwalificatie stilviel.
Woedend en teleurgesteld stapte Alonso uit. ,,De pole-position was denk ik niet mogelijk geweest, maar een tweede of derde tijd behoorde zeker tot de mogelijkheden. We hebben hier een grote kans laten schieten.”
Pech veranderde echter in geluk toen teammaat Nelsinho Piquet zijn Renault in de muur crashte. Alonso had op dat moment als enige topper zijn pitstop al gemaakt en had achter de safetycar ineens de beste kaarten in handen. Vooral ook omdat Nico Rosberg en Robert Kubica naar binnen doken op het moment dat de pitstraat nog gesloten was.
Bijkomend voordeel was bovendien dat Alonso op de hardere van de twee bandencompounds reed. Terwijl zijn concurrenten stuk voor stuk wisselden naar de sneller slijtende zachte variant, reed Alonso zijn ronden op de hardere compound. En daar plukte hij de vruchten van. Zo kon hij na de tweede safetycar-fase snel een gat slaan richting Rosberg.
,,Geweldig”, jubelt Alonso na zijn twintigste Grand Prix-zege. Zijn eerste in meer dan een jaar tijd en de eerste voor Renault sinds seizoen 2006. ,,De eerste podiumplek van het seizoen is meteen een overwinning. Ik ben ongelooflijk blij en kan het gewoon niet geloven. Ik denk dat deze zege pas over een paar dagen tot me doordringt.”
Hij vervolgt: ,,In de kwalificatie zat alles tegen, in de race zat alles mee. Het onmogelijke is gebeurd: we hebben de toppers verslagen. Vanaf het eerste moment zijn we hier in Singapore competitief geweest en eindelijk zijn we erin geslaagd een buitenkans te benutten. Al mag ik niet vergeten dat ik erg veel geluk heb gehad met de safetycar, die precies op het juiste moment de race neutraliseerde.”
Alonso benadrukt dat Renault er opzettelijk voor had gekozen om hem al na twaalf ronden zijn pitstop te laten maken en op zachte banden van start te sturen. ,,We startten als vijftiende en inhalen is hier onmogelijk. Wat moet je dan? We zaten nog aan een éénstopper te denken, maar dat zou problemen opleveren met de remmen. Dus moesten we iets anders verzinnen.”
Volgens de tweevoudig kampioen is deze overwinning het resultaat van al het harde werk dat Renault dit seizoen heeft verricht. ,,We begonnen het seizoen met een volle seconde achterstand op BMW Sauber. Nu zijn we gelijkwaardig of zelfs sneller. Dat is een groot compliment voor the guys.”
KVN