Alonso verwacht geen wonderen in 2009
Fernando Alonso verwacht niet dat Renault volgend jaar de concurrentie aan kan gaan met de topteams, ondanks de nieuwe regels die dan geïntroduceerd worden.,,Eerlijk gezegd denk ik dat het moeilijk wordt, ondanks dat er compleet nieuwe regels zijn. Natuurlijk kan zoiets je voordeel werken, maar ik heb nog nooit een auto gezien dat het ene jaar achteraan rijdt en het volgende seizoen aan kop gaat. Nieuwe regels zorgen niet automatisch voor vooruitgang,” verklaarde de Spanjaard tegenover het Spaanse radiostation Cadena Ser.
,,Het gaat altijd stap voor stap. Dus wordt het moeilijk om het gat te dichten, of het nou om aerodynamica gaat of banden. Wat onze problemen ook zijn, we moeten heel erg hard werken om het gat met de concurrentie te dichten.”
Alonso werd in 2005 en 2006 nog wereldkampioen met Renault. De laatste twee seizoenen heeft het team echter de grootste moeite punten te scoren. In de laatste elf races is er slechts één podium behaald. Dat ze tachtig punten achter staan op Ferrari, leider in het klassement, zegt genoeg over hun huidige vorm.
Met als gevolg dat er steeds nadrukkelijker over de toekomst van Alonso gespeculeerd wordt. Het meest hardnekkig zijn die rond zijn eventuele overgang naar Honda. Het team waar Ross Brawn technisch directeur is, wil de Spanjaard maar al te graag inlijven.
Alonso zegt gecharmeerd te zijn door hun interesse, maar verklaart dat zijn focus momenteel helemaal bij Renault ligt. ,,Het seizoen is nog niet voorbij en ik ben niet bereid nu al de handdoek in de ring te werpen. Ik ga door tot het eind.”
De Spanjaard verklaarde daarnaast geen spijt te hebben van zijn vertrek bij McLaren, dat in tegenstelling tot Renault wel om de zeges strijdt. Hij zegt dat hij liever slechtere resultaten haalt bij Renault dan voor McLaren te rijden.
,,Ik rij liever voor een team dat helemaal achter me staat. Vorig jaar eindigde ik ook wel eens vierde of vijfde, nu ook. Met één verschil dat ze bij Renault ook graag zien dat ik op die positie eindig omdat het voor ons voorlopig het hoogst haalbare is. En het hoogst haalbare zat er voor mij bij McLaren niet in.”
LV