Alexander Albons Toro Rosso stond tijdens de Grote Prijs van Engeland onder hoogspanning, wat het te gevaarlijk maakte om een tweede pitstop te maken. De Britse-Thai was zodoende op het eind van de race ook nog eens een makkelijk slachtoffer voor Nico Hülkenberg en Lando Norris en viel buiten de punten.

Albon maakte in de dertiende ronde zijn eerste en laatste pitstop, waarbij hij van softs naar mediums ging. De Thai wilde een tweede pitstop maken, maar dat was niet mogelijk: elektrische problemen met de motor zorgden ervoor dat er een kans bestond dat de monteurs een elektrische schok zouden krijgen als ze de auto zouden aanraken. Albons Toro Rosso stond namelijk onder elektrische hoogspanning, zo bleek uit Honda’s waarschuwingssysteem.

Honda adviseerde dan ook om de auto niet naar binnen te halen. ”Als je zo’n waarschuwing krijgt, moet je de auto eerst uitzetten voordat je deze kan aanraken,” vertelt Honda’s technisch directeur Toyoharu Tanabe. ”Wat is dan beter? Buiten blijven, of een tweede pitstop maken waarbij je de motor moet uitzetten om banden te wisselen? Na overleg kwam het team met ons tot het compromis om maar buiten te blijven.”

Foto: Motorsport Images

Gebrek aan geluk
Albon was logischerwijs teleurgesteld. Hij reed maar liefst 39 ronden op de mediums en had daar aan het einde van de race green grip meer op. Zo zag hij zijn kans op zijn vierde puntenfinish van het seizoen in rook opgaan. ”Het was geen gemakkelijke race voor mij, omdat ik de banden zo moest sparen. Toen de safetycar de baan op kwam hadden sommige coureurs geluk, maar anderen weer niet”, vertelt de 23-jarige Toro Rosso-coureur.

”We hadden daarna dus een probleem met de auto waardoor we geen pitstops meer konden maken, terwijl de rest om ons heen dat wel kon. Een frustrerende race, zodoende, maar soms heb je dat nou eenmaal.”