Niet iedereen is blij met de schrapping van het budgetplafond. De gevestigde orde hing weliswaar de vlag uit, maar de nieuwe teams kwamen voor vervelende verrassingen te staan.
Neem bijvoorbeeld het nieuwe Campos Grand Prix. De investeerders achter de Spaanse renstal waren niet echt blij toen de FIA duidelijk maakte dat het plan voor een vrijwillig budgetplafond van ruim 40 miljoen euro in de prullenbak verdween.

Volgens Daniele Audetto, de uitvoerend directeur van het toekomstige F1-team, dreigden de investeerders achter Campos zelfs even de stekker uit het project te halen. De plotselinge regelwijzigingen sprongen namelijk volledig in het verkeerde keelgat.

“Onze investeerders schoten al geld voor omdat de FIA de administratie wilde controleren, en ze zijn absoluut niet blij. Kwaad zelfs. En dat zijn wij ook, als je kijkt hoe alles met de inschrijvingen was geregeld”, aldus de ervaren Italiaan in een interview met Autosport.com.

Er veranderden namelijk plotseling heel veel dingen voor Campos Grand Prix. “Toen we toegelaten werden en we lieten zien dat we het materiaal en geld voor het budgetplafond in huis hadden, kregen we de garantie voor allerlei voordelen.”

Audetto vervolgt: “We zouden een onbeperkt aantal motoren die 20.000 toeren draaien mogen gebruiken. Ook zou er voor ons geen testlimiet zijn en konden we bepaalde aerodynamische onderdelen gebruiken.”

“Van die garanties blijft nu niets over. Het enige dat hetzelfde blijft is ons budget. We zullen nu niet kunnen tippen aan het niveau van anderen. Het gaat met ons budget en de 120 tot 130 mensen personeel dus een lastig avontuur worden.”

De investeerders hebben moeite met deze plotselinge ommezwaai. Audetto stelt dat ze er op een gegeven moment zelfs mee wilden stoppen. “Op een bepaald moment dachten ze er aan om de stekker er uit te trekken. Het was voor mij en Adrian Campos vervolgens niet makkelijk om ze ervan te overtuigen dat ze moesten blijven.”

Maar dat is nu allemaal geschiedenis. Campos Grand Prix kan weer vooruit kijken. Het belangrijkste natuurlijk, want in alle commotie moet de Spaanse formatie uit Valencia wel even haar eerste Formule 1-auto opleveren.

“Vanaf september zullen we de eerste contacten met sponsors leggen. Ook gaan we met rijders praten: die staan vaak in contact met sponsoren”, aldus Audetto, die in de Formule 1 ook al voor Ferrari en Super Aguri werkzaam was. “Komende maand worden we dus al wat actiever en in oktober zijn we volledig operationeel. In januari volgt de eerste test.”

“We zullen ons dan met een klein budget omhoog moeten werken. Als we net als bij Super Aguri kunnen aantonen dat we professioneel zijn en dat we goed presteren met het geld dat we hebben, dan denk ik dat we de aandacht van meer sponsoren en investeerders kunnen wekken.”

BvdB