Bandenwarmers blijven toegestaan in 2008
De World Motor Sport Council (WMSC) heeft bij nader inzien besloten bandenwarmers niet te verbieden. Wel worden er opnieuw veranderingen doorgevoerd aan de kwalificatie en verdwijnt de reservewagen.,,De enige toegestane apparaten om banden op te warmen zijn dekens die resistieve warmte-elementen gebruiken”, schrijft de WMSC in het Sportief Reglement. Een woordvoerster van Toro Rosso bevestigt ten overvloede aan FORMULE 1 RaceReport dat het inderdaad gaat om bandenwarmers.
In eerste instantie was het de bedoeling dat 2007 het laatste seizoen was waarin de banden vooraf op temperatuur gebracht mochten worden. Dat is echter nooit zwart op wit vastgelegd. ,,Tot dat moment is er in de Formule 1 niets zeker”, zei Bridgestone-baas Kees van de Grint eind november al.
David Coulthard heeft ongetwijfeld verheugd gereageerd op dit nieuws. Hij uitte zijn twijfels over het plan de bandenwarmers te verbieden. Het testen zou er duurder door worden en het racen onveiliger. En dat terwijl bandenwarmers amper wat kosten.
,,Je moet in dat geval ook met een lagere bandendruk rijden, want de lucht binnenin zet uit doordat de band opwarmt”, zei 'DC' vorige week. ,,Dat kan gevaarlijk zijn. Kijk maar terug naar het verleden, want een lage bandendruk zou een van de redenen van het ongeluk van Ayrton Senna zijn geweest.”
Verder ondergaat ook de kwalificatie een aantal veranderingen. De eerste sessie wordt met vijf minuten verlengd tot twintig minuten; de derde en afsluitende sessie wordt juist vijf minuten ingekort tot tien minuten. In de eerste twee sessies wordt met een 'lichte' auto gereden, bijtanken gebeurt voor aanvang van de derde sessie.
De WMSC had in september al aangekondigd dat de opzet van de kwalificatie gewijzigd zou worden. Vooral het zinloze rondjes draaien in Q3 was een doorn in het oog van velen, niet in het minst bij degenen die begaan zijn met het milieuvriendelijker maken van de sport. Omdat daarover nu overeenstemming is bereikt, krijgen de teams de gebruikte benzine in Q3 zondagochtend niet meer terug.
De laatste grote verandering betreft de reservewagen. De reserve-auto als zijnde een derde bolide verdwijnt, maar teams mogen wel een derde chassis meenemen naar de Grand Prix'. Dit reservechassis kan worden gebruikt om eventuele schade aan de andere twee te repareren. De herstelde auto mag wel pas de volgende dag worden ingezet.
Klik [xlink argent.fia.com/web/fia-public.nsf/9C6EAE7D21A3E635C12573B40054FCED/$FILE/2008%20F1%20Sporting%20Regulations%2014-12-2007.pdf?Openelement}hier{xlink] voor het Sportief Reglement 2008.
KVN/JK