Het kon eigenlijk niet uitblijven, helemaal niet nadat Honda in januari 45% van de BAR-aandelen had overgenomen, maar vandaag is het dan officieel. De Japanse fabrikant neemt het BAR-team in haar geheel over. Het is niet geheel ontoevallig dat de overname van de resterende 55% van de aandelen juist nu bekend wordt gemaakt. Aankomend weekend staat de Grand Prix van Japan op het programma en vanwege de nieuwe tabaksregels is BAT (voorheen eigenaar van BAR) gedwongen de sport te verlaten.

In 1999 probeerde Honda de Formule 1 ook al met een eigen team binnen te komen. Jos Verstappen zou eerst een jaar gaan testen voor de nieuwe renstal en daarna een meerjarig contract als racecoureur tekenen. De vooruitzichten waren goed, maar na de dood van ontwerper Harvey Postlethwaite kwam het programma op losse schroeven te staan.

Maar nu heeft Honda dan toch wat het wil: een eigen Formule 1-team. ,,Deze zomer zijn we begonnen met de onderhandelingen om het team volledig over te nemen", vertelt Hiroshi Oshima namens Honda tegenover Reuters. ,,We willen racen als Honda en vechten voor het kampioenschap."

Dit betekent dat na de namen van Jordan, Minardi en Sauber ook de naam van BAR van het toneel verdwijnt. De nieuwe naam is nog niet bekend, deze zal in goed overleg met de sponsoren worden bepaald. ,,In principe is het team 100% in handen van Honda nu, tegen het einde van het jaar willen we alles afgerond hebben. De naam Honda zal zeker terugkomen in de teamnaam, maar voordat we een definitieve beslissing kunnen nemen moeten we eerst overleggen met de sponsoren."

BAT, dat verreweg de grootste geldschieter was toen BAR in 1999 haar debuut maakte, had toen 90% van de aandelen in handen. Het restant werd verdeeld onder enkele mede-oprichters. Nu is daar dus niks meer van over. Mede door de nieuwe regels van de EU zet de tabaksfirma een punt achter haar F1-bestaan.

KVN