In tegenstelling tot voorgaande dagen was het ditmaal geen McLaren of Red Bull, maar een (BAR) Honda die de toon zette op het Circuit de Catalunya. Achter het stuur van de overwegend witte bolide zat Jenson Button, die thans de snelste weektijd liet noteren (1:14.111).

De Engelse coureur had sinds de laatste Grand Prix van dit jaar, in China, geen meter meer gereden. Maar is het dus nog niet verleerd. Hij eindigde de derde testdag op de Spaanse baan als snelste, vóór Franck Montagny (Renault). Daarbij moet echter wel aangetekend worden dat Button de beschikking had over de Honda V10 van afgelopen seizoen, terwijl het gros van de coureurs (waaronder ook Montagny) het met een flink aantal pk’s minder moest stellen.

Renault stuurde haar coureurs Franck Montagny en Jose Mario Lopez (zevende tijd) weliswaar de baan op met een tiencilinder, maar daarvan waren er twee uitgeschakeld. De Fransman en Argentijn reden dus met een ’zogenaamde V8’.

Iemand die met een echte achtcilinder ten strijde trok, was Anthony Davidson. De Engelse testcoureur van (BAR) Honda zat achter het stuur van de interim-auto, die is voorzien van de Japanse V8-unit, de nieuwe versnellingsbak en een nieuwe achterwielophanging.

Grote problemen kende Davidson (tiende) daarbij niet, maar echt veel kilometers maakte hij ook niet. In totaal reed hij 37 rondjes, terwijl teammaat Button het circuit 97 maal rondging. ‘Jense’ maakte dan ook veruit de meeste omwentelingen van de twaalfkoppige groep coureurs die vandaag actief was nabij Barcelona.

De snelste ‘V8-coureur’ was Jarno Trulli, met de derde tijd. De Italiaan zat (evenals testteammaat Ricardo Zonta) achter het stuur van een TF106, de nieuwe Toyota, en moest zo’n drie tellen toegeven op Button. Ook wat betreft kilometrage moest Trulli zijn meerdere erkennen zijn voormalig teamgenoot (Renault, 2002). De Toyota-rijder kwam 65 keer over start/finish, 32 maal minder dan de Engelsman.

Ook Ricardo Zonta en Nico Rosberg kwamen bij lange na niet in de buurt van Buttons rondenaantal. De Braziliaan reed twintig ronden, terwijl de Duitser net aan de achttien kwam. Maar dat had een reden. Zowel Zonta (benzinepomp) als Rosberg (hydraulica) kende gedurende de dag veel technische problemen. En ook qua rondetijd moesten de vaste Toyota-testcoureur en nieuwbakken Williams-racer nogal wat toegeven op de Honda-man. Rosberg zelfs meer dan zes seconden.

BMW’s Nick Heidfeld kan daarentegen tevreden terugkijken op de woensdag, zo beaamt BMW Motorsport-baas Mario Theissen. De Duitser reed met de C24B, uitgerust met V8-krachtbron, 68 ronden en de vijfde tijd. De allereerste test van BMW-Sauber zit er overigens op. ,,Het liep gesmeerd”, zo vat Theissen de afgelopen drie testdagen samen. ,,Het is erg belangrijk om zo vroeg met de BMW P86 te rijden. Nu kunnen we alle software vast op de nieuwe krachtbron afstemmen. Maar dit is pas het begin van het testseizoen.”

Hij vervolgt: ,,De samenwerking tussen de BMW- en Sauber-technici op het circuit verliep erg goed. Het was de allereerste samenwerking tussen beiden. Maar het ging allemaal uitstekend. Het interim-chassis zal nog een aantal maal gebruikt worden. Nog viermaal voordat we half januari met de nieuwe auto aan de slag gaan.”

Bij Red Bull Racing nam David Coulthard het stokje vandaag over van Robert Doornbos, de nieuwe vrijdag- en testcoureur van het team. Ook Christian Klien (gisteren nog de dagsnelste met een 1:17.567) kwam weer in actie voor de frisdrankgigant. Daarbij was de Schot de snelste van het duo. Beide heren bestuurden een RB1, met V10. En ook Vitantonio Liuzzi (negende) zat achter het stuur van de Red Bull-auto van afgelopen seizoen, maar dan gespoten in de kleuren van Toro Rosso (Red Bull-junior).

De tijden:

1. Button, BAR-Honda, (M), 1:14.111, 97 ronden

2. Montagny, Renault, (M), 1:15.648, 52

3. Trulli, Toyota, (B), 1:17.019, 65

4. Zonta, Toyota, (B), 1:17.440, 20

5. Heidfeld, BMW-Sauber, (M), 1:17.559, 68

6. Coulthard, Red Bull-Cosworth, (M), 1:18.392, 38

7. Lopez, Renault, (M), 1:18.428, 52

8. Klien, Red Bull-Cosworth, (M), 1:18.471, 89

9. Liuzzi, Toro Rosso-Cosworth, (M), 1:19.065, 58

10. Davidson, BAR-Honda, (M), 1:19.231, 37

11. Webber, Williams-Cosworth, (B), 1:19.625, 70

12. Rosberg, Williams-Cosworth, (B), 1:20.444, 18

PPB