Barcelona dag 2: Klien begint goed
Op de dag dat onze eigen Robert Doornbos voor het eerst in actie kwam voor zijn nieuwe werkgever Red Bull, was het teammaat Christian Klien die in Barcelona met de ‘dagzege’ aan de haal ging. De Oostenrijker die nog altijd niet bevestigd is als racecoureur, reed na 43 omwentelingen een tijd van 1:17.567. Daarbij zat hij achter het stuur van de RB1 die nog aangedreven wordt door de Cosworth V10, maar al wel is uitgerust met de elektronische systemen voor de nieuwe achtcilinder van Ferrari. Ook de 24-jarige Doornbos, die vanochtend werd aangesteld als vrijdag- en testcoureur, moest het stellen met een licht aangepaste Red Bull-auto van afgelopen seizoen. De Nederlander zat gedurende 51 ronden in zijn nieuwe ‘kantoor’ en moest 3,314 seconden toegeven op Klien.
Ook de snelste coureur met V8-unit was een Oostenrijker: Alexander Wurz. De vaste testcoureur van McLaren moest wederom genoegen nemen met de tweede positie. (Gisteren was Gary Paffett hem te snel af.) Maar anders dan gisteren, kende hij ditmaal een productieve dag. In totaal reed Wurz 69 ronden, 59 meer dan op maandag. Ter vergelijking: tijdens de Spaanse Grand Prix die op hetzelfde circuit wordt verreden, moeten er 66 rondjes worden volbracht.
Evenals Red Bull (en ook Williams en Scuderia Toro Rosso) voegde Toyota zich vandaag bij BMW-Sauber en McLaren, die gisteren al begonnen met het testwerk op het circuit van Catalonië. De nieuwe TF106 werd daarbij direct stevig aan de tand gevoeld. Zowel Jarno Trulli als Ricardo Zonta reed met de Toyota van 2006, waarbij de Braziliaan de snelste was. Trulli reed daarentegen meer ronden. De Italiaanse coureur (vijfde) passeerde start/finish 82 maal. Het was overigens de eerste keer dat de Toyota’s geschoeid waren op Bridgestone-banden.
Maar er waren nog meer nieuwigheden te aanschouwen. Zo maakte Toro Rosso, het voormalige Minardi, haar allereerste meters in de geschiedenis. Vitantonio Liuzzi (zesde) draaide de eerste rondjes in de RB1 van afgelopen seizoen, uitgerust met Michelin-banden en een afgeknepen Cosworth tiencilinder. En ook Williams heeft een metamorfose ondergaan. Zie hier.
De Engelse renstal reed de afgelopen seizoenen in het blauw-wit, op Michelin-banden en met motoren van BMW. Maar dat is verleden tijd. De interimversie van de Williams FW27, de FW27C, is geheel in het donkerblauw gespoten en voorzien van Bridgestone-rubber en Cosworth V8-krachtbron. Nico Rosberg (zevende) en wereldkampioen toerwagens Andy Priaulx (tiende) zaten vandaag achter het stuur van de auto. Het duo reed in totaal 76 ronden.
De tijden:
1. Klien, Red Bull-Cosworth (M)1:17.567, 43 ronden
2. Wurz, McLaren-Mercedes (M) 1:17.754, 69
3. Zonta, Toyota (B) 1:17.821, 58
4. De la Rosa, McLaren-Mercedes (M) 1:18.066, 64
5. Trulli, Toyota (B) 1:18.641, 82
6. Liuzzi, Toro Rosso-Cosworth (M) 1:19.756, 58
7. Rosberg, Williams-Cosworth (B) 1:20.456, 58
8. Doornbos, Red Bull-Cosworth (M) 1:20.701, 51
9. Heidfeld, BMW-Sauber (M) 1:21.013, 27
10. Priaulx, Williams-Cosworth (B) 1:25.055, 18 PPB
1. Klien, Red Bull-Cosworth (M)1:17.567, 43 ronden
2. Wurz, McLaren-Mercedes (M) 1:17.754, 69
3. Zonta, Toyota (B) 1:17.821, 58
4. De la Rosa, McLaren-Mercedes (M) 1:18.066, 64
5. Trulli, Toyota (B) 1:18.641, 82
6. Liuzzi, Toro Rosso-Cosworth (M) 1:19.756, 58
7. Rosberg, Williams-Cosworth (B) 1:20.456, 58
8. Doornbos, Red Bull-Cosworth (M) 1:20.701, 51
9. Heidfeld, BMW-Sauber (M) 1:21.013, 27
10. Priaulx, Williams-Cosworth (B) 1:25.055, 18 PPB