Ook op de vierde testdag van de week eindigde Felipe Massa bovenaan de tijdenlijst in Barcelona. Maar zijn voorsprong was ditmaal niet zo groot. Met de nieuwe Honda kwam Rubens Barrichello dicht in de buurt.

De Braziliaan zat voor de tweede keer achter het stuur van de Honda RA106, die woensdag in Barcelona gepresenteerd werd. Barrichello klokte een rapste tijd van 1:16.361. De ‘schade’ hield hij daarmee beperkt. Hij moest nog geen drie tienden van een seconde toegeven op Massa, die woensdag nog een bijna twee keer zo grote voorsprong had. Massa bestuurde wederom de oude F2004, die overigens wel is uitgerust met de nieuwe V8-krachtbron uit Maranello, en reed 73 ronden.

Ook de nieuwe Ferrari 248 F1 maakte kilometers op het Spaanse circuit. Bijna vierhonderd, ofwel ruim een Grand Prix-afstand. Het was Michael Schumacher die de 248 F1 bestuurde. De Duitser reed de achtste tijd. Het was overigens de eerste keer dat de nieuwe Ferrari met concurrentie op de baan reed. De afgelopen dagen hadden zij op het circuit van Mugello – en eerder bij de shakedown in Fiorano – het rijk alleen.

Het BMW Sauber F1 Team kende een bemoedigende dag. Nick Heidfeld eindigde met de nieuwe F1.06 op de vierde positie en was nog geen twee tienden langzamer dan Barrichello. Bovendien reed hij een fiks aantal ronden: 89. Teamgenoot Robert Kubica, die het moest doen met de interim-auto, reed de dertiende tijd. En ook de Pool reed veel ronden. Hij passeerde start/finish 93 maal. Zowel Heidfeld als Kubica legde zich voornamelijk toe op de evaluatie van Michelin-banden.

Bij Renault hadden de coureurs niet dezelfde opdracht. Giancarlo Fisichella reed korte (kwalificatie)stints, terwijl Fernando Alonso een Grand Prix simuleerde, inclusief pitstops. Afgezien van een spin, kende de Spanjaard een prima dag. Hij reed 109 ronden. Fisichella bleef slechts 0,003 seconde verwijderd van de tweede positie.

Waar Red Bull Racing de afgelopen dagen het tempo van de concurrentie niet kon bijbenen, gaf David Coulthard het team donderdag hoop. De Schot reed na 43 ronden de zevende tijd met de nieuwe RB2, waarmee hij zo’n negen tienden moest toegeven op Felipe Massa. Voor Scuderia Toro Rosso, het tweede Red Bull-team, kwam eveneens slechts één coureur in actie. Vitantonio Liuzzi zat achter het stuur van de RB1, uitgerust met ‘gecastreerde’ V10-motor. De Italiaan reed 93 ronden en de elfde tijd.

Op de negende en tiende positie eindigden de Toyota-coureurs Jarno Trull en Ralf Schumacher. Trulli wist ondanks een probleem met de motor, 85 ronden te volbrengen. Zijn Duitse teamgenoot moest ook wat betreft kilometrage het onderspit delven. Ralf reed 71 ronden.

Kimi Raikkonen zat voor het eerst sinds 102 dagen weer achter het stuur van een McLaren. De Fin reed vorig jaar oktober tijdens de Grand Prix van China voor het laatst. Maar imponeren kon hij niet bij zijn terugkeer. Raikkonen kwam met de nieuwe MP4-21 niet verder dan de twaalfde tijd. Teamgenoot Pedro de la Rosa had de beschikking over de MP4-20 van afgelopen seizoen, maar liet eveneens geen sterke indruk achter. De Spanjaard was de langzaamste. Daarbij moet wel aangetekend worden dat De la Rosa niet meer dan 47 ronden reed, omdat de Mercedes-motor de geest gaf.

De tijden:

1. F. Massa, Ferrari (B) 1:15.970, 73 ronden

2. R. Barrichello, Honda (M) 1:16.361, 66

3. G. Fisichella, Renault (M) 1:16.365, 68

4. N. Heidfeld, BMW-Sauber (M) 1:16.549, 89

5. J. Button, Honda (M) 1:16.739, 81

6. F. Alonso, Renault (M) 1:16.754, 109

7. D. Coulthard, Red Bull-Ferrari (M) 1:16.885, 43

8. M. Schumacher, Ferrari (B) 1:16.907, 78

9. J. Trulli, Toyota (B) 1:17.250, 85

10. R. Schumacher, Toyota (B) 1:17.506, 71

11. V. Liuzzi, Toro Rosso (M) 1:17.590, 93 *

12. K. Raikkonen, McLaren-Mercedes (M) 1:17.741, 65

13. R. Kubica, BMW-Sauber (M) 1:17.992, 93

14. P. De la Rosa, McLaren-Mercedes (M) 1:18.258, 47 *

* V10-motor

PPB