Sinds de laatste ronde van de GP van Monaco is het nog maar de vraag of Rubens Barrichello in 2006 voor Ferrari rijdt. Michael Schumacher haalde hem toen in bij het uitkomen van de tunnel en dat stuitte op veel verzet bij ’Rubinho’, die nu aangeeft de progressie bij andere teams te volgen.
Met name de verrichtingen van BAR en Toyota volgt hij op de voet, terwijl Frank Williams hem al tot een transfer heeft proberen te verleiden. De kans dat hij volgend seizoen ook nog voor de Scuderia rijdt ligt volgens eigen zeggen rond de vijftig procent. Na de teleurstelling in Amerika, waar hij achter Michael Schumacher moest blijven, heeft hij het team gezegd waar het op staat. ,,Ik heb intern wel even duidelijk gemaakt hoe ik over bepaalde dingen denk."

,,Ik doe mijn werk en daar verdien ik respect voor, dat laatste mis ik. En als dat het geval is, dan zeg ik daar wat van. Alleen, iedere keer als ik kritisch over Ferrari ben denkt iedereen dat ik vertrek bij het team. De feiten zijn als volgt: ik heb een contract tot 2007 en de kans dat ik dat uitdien ligt op vijftig procent."

Het is bekend dat Barrichello en Gil de Ferran – sportief directeur bij BAR – goede vrienden zijn. Volgens de geruchten zou hij alleen daarom al de overstap naar het team uit Brackley willen maken. Barrichello beaamt dat er veel in de pijplijn zit bij de Engelse renstal. ,,Ik kom Gil nog wel eens tegen op de paddock en dat praten we wat. Eerlijk gezegd houd ik BAR, en ook Toyota, in de gaten. Ik denk dat beide teams veel mogelijkheden hebben om te groeien."

In de Braziliaanse media heeft de Ferrari-coureur op zijn beurt onthuld dat Frank Williams hem wilde contracteren voor 2005, als vervanger van Jenson Button. Button zou in eerste instantie naar Williams gaan, maar kon niet onder zijn contract bij BAR uitkomen. Een overeenkomst bereikten de Braziliaan en het Williams-team echter niet.

,,We hebben inderdaad onderhandelingen gevoerd, alleen liep het op niets uit omdat Williams niet in staat was om me de juiste werkomstandigheden te bieden. Het zag er bij Ferrari gewoon beter uit, vandaar dat ik gebleven ben."

KVN