Rubens Barrichello hekelt de beslissing van de FIA om het gebruik van de verstelbare achtervleugel toe te staan in Monaco. Volgens de Braziliaan is dit te gevaarlijk.

Onder een aantal coureurs, waaronder Mark Webber, Jarno Trulli en dus ook Barrichello, bestaan er vraagtekens of het wel verstandig is om de verstelbare achtervleugel ook in de smalle straten van Monaco te gebruiken.

Aangezien de meningen echter verdeeld zijn, heeft de FIA de argumenten van zowel de teams als coureurs en zowel de voor- als tegenstanders afgewogen, waarna men heeft besloten dat de verstelbare vleugel wel gewoon gebruikt mag worden.

Williams-rijder Barrichello, tevens voorzitter van de coureursvakbond GPDA, heeft zich nu tegenover Autosport uitgesproken tegen deze beslissing: “Ik vind het gewoon verkeerd”, stelt hij onomwonden. “Ze hebben niet naar de coureurs geluisterd en een onjuiste beslissing genomen.”

“Het lijkt er wel op alsof ze gewoon zitten wachten totdat er iets mis gaat, waarna ze waarschijnlijk simpelweg tot de conclusie zullen komen dat de verstelbare achtervleugel volgend jaar beter toch niet gebruikt kan worden in Monaco”, vervolgt de veteraan in harde bewoordingen.

Volgens Barrichello is het grootste probleem van de verstelbare achtervleugel – of DRS, wat staat voor Drag Reduction System – dat coureurs zich tijdens de kwalificatie, wanneer het gebruik niet aan een zone gekoppeld is en vrijstaat, genoopt zullen voelen hier volop gebruik van te maken in de jacht op een snelle tijd.

Barrichello denkt dat dit vooral in de tunnel voor gevaarlijke situaties kan zorgen: “Want het gaat daar absoluut gebruikt worden”, voorspelt de coureur, die een race vol incidenten en safetycars verwacht in het prinsdom: “Het is wellicht waar dat er door DRS meer ingehaald kan worden in Monaco, maar het kan ook voor gewonden zorgen, en ik spreek hier uit ervaring.”

“Ik hoop dan ook dat de FIA alsnog luistert en beseft dat Monaco nu eenmaal is wat het is: een plek waar inhalen niet aan de orde van de dag is.”