Nelson Piquet vertelde eind juli dat Rubens Barrichello een tweejarig contract getekend zou hebben bij BAR. Hoewel het door de Braziliaan werd ontkend, is het wachten op de bevestiging bijkans een publiek geheim. De Braziliaanse media weet het alvast zeker: vanwege de Honda V8 heeft ’Rubinho’ voor een transfer naar de BAR-renstal gekozen.
Momenteel komt Barrichello nog uit voor Ferrari, maar vooral dit seizoen lijkt zijn relatie met de Scuderia niet al te best te zijn. Zo uitte de Braziliaan verschillende keren kritiek op (de inhaalmanoeuvres van) Michael Schumacher. Aangezien de Italiaanse renstal hem geen meerjarig contract aan wilde bieden, besloot hij zijn biezen te pakken.

Tijdens het Grand Prix-weekend in Duitsland zou hij – conform de uitspraken van landgenoot en oud-wereldkampioen Piquet – een tweejarig contract bij BAR hebben getekend. Bovendien zou er een optie in het verdrag zijn opgenomen om de overeenkomst met vier jaar te verlengen. Zijn salaris zou rond de 14 miljoen dollar liggen, door middel van een prestatieclausule kan dit bedrag nog verder oplopen. Als klap op de vuurpijl zou hij eerste coureur worden, of Jenson Button blijft of niet.

Al vanaf de entree van sportief directeur Gil de Ferran bij BAR wordt Barrichello gelinkt aan een overstap naar het Engelse team, dat dit seizoen vrij tegenvallend presteert en vanwege een schandaal met de collector-tank zelfs voor twee races geschorst werd. Volgens de geruchten was de vriendschap met De Ferran niet beslissend voor zijn overstap, de testresultaten van de Honda V8 zouden dit wel zijn. Volgend seizoen is een V8 de standaard in de Formule 1 en de teams prepareren zich momenteel op de nieuwe reglementen. Het feit dat de Honda V8 goede resultaten neer heeft gezet in de tests zou voor Barrichello de hoofdreden zijn om voor BAR te kiezen.

De ontwikkeling van de V8-motor van Ferrari zou achterlopen, hoewel de Italianen op schema zeggen te liggen zou Honda voorlopen wat betreft de nieuwe krachtbron voor 2006. Voor Jenson Button zou dit eveneens de reden zijn om niet naar Williams te willen vertrekken. De Brit wilde vorig seizoen nog ten koste van alles overstappen naar het team van Frank Williams, maar is in de loop van dit seizoen van gedachte veranderd. Bij welk team hij volgend jaar rijdt is echter nog onbekend, datzelfde geldt overigens voor de motorleverancier van Williams.

Ook Rubens Barrichello stond in de belangstelling van Williams. Gedurende de afgelopen winter kon hij al getransfereerd worden naar Williams, maar uiteindelijk besloot hij toch bij Ferrari te blijven. Na de derde race van 2005 heeft hij opnieuw gesproken met Frank Williams en Patrick Head, maar toen het erop aankwam rolde BAR-Honda toch als beste optie uit de bus voor ’Rubinho’.

Het wachten is nog altijd op een officiële bevestiging, maar het lijkt zo ongeveer een kwestie van tijd voordat de transfer officieel wordt bevestigd.

KVN