Het duurt nog zeker een maand voordat Honda verbeteringen kan verwachten aan zijn belabberd presterende RA107. Eerst moeten de problemen met de windtunnel van het team worden opgelost. Dat schrijft Rubens Barrichello op zijn website. Honda heeft onlangs twee nieuwe aerodynamicaspecialisten in huis gehaald: Loic Bigois (ex Williams) en John Owen (ex BMW). Voordat die twee aan de slag kunnen met de Honda, moeten eerst de problemen worden opgelost die Honda heeft met de calibratie van zijn windtunnel.

De handen van de nieuwkomers zullen niettemin jeuken: zelden maakte Honda zo'n belabberd weekend mee als in Hongarije, waar geen van de twee Honda's door Q1 wist te komen, Jenson Button in de race uitviel en Barrichello als laatste over de finish kwam.

,,In de week voor de Hongaarse Grand Prix ben ik naar de Honda-fabriek in Brackley geweest om kennis te maken met Bigois en Owen'', aldus Barrichello. ,,Ik heb lang met ze gesproken en ze hebben me verteld wat ik al dacht: volgens hun klopt de calibratie van onze windtunnel niet en daardoor is elke aerodynamische aanpassing die we aan de auto hebben gedaan niet effectief gebleken.''

Volgens Barrichello is de oplossing dat er een aantal veranderingen aan de afstelling en enkele onderdelen van de windtunnel moeten worden doorgevoerd. Dat gaat minstens een maand duren. Pas dan kan het team effectieve veranderingen aan de auto ontwikkelen.

Barrichello:,,Om zeker te weten dat we volgend jaar een goede auto hebben, moeten we de RA107 nu aanpassen om te weten te komen of de geplande veranderingen het gewenste effect zullen hebben. Ik weet zeker dat dat zo zal blijken te zijn. Het moet wel.''

Overigens is Honda het tweede team dat stelt dat een verkeerd afgestelde windtunnel de oorzaak is van de achterblijvende resultaten. Eerder liet Renault al weten dat zijn windtunnel opnieuw moest worden afgesteld omdat de windtunnelresultaten niet overeenkwamen met de werkelijke prestaties van de Renault.

DP