Barrichello wil nieuw signaleringssysteem
Honda-rijder Rubens Barrichello vindt dat de lichten aan het einde van de pitstraat moeten worden veranderd. Dit naar aanleiding van zijn diskwalificatie in Australië, waar hij een rood licht niet zag. Barrichello kwam in Melbourne als zesde over de finish, maar werd kort na de race uit de uitslag geschrapt. Hij kwam naar binnen op het moment dat de safetycar op de baan was terwijl de pitstraat nog ‘gesloten’ was. Daarvoor kreeg hij al een stop and go-penalty.
Wat de wedstrijdleiding in eerste instantie echter over het hoofd zag was dat de Braziliaan bij het uitrijden van de pitstraat het rode licht negeerde. In tweede instantie werd hij dus alsnog gepakt. Barrichello zegt nu dat hij dat rode licht over het hoofd heeft gezien.
,,Ik heb het niet gezien”, beweert hij in gesprek met de Britse website Autosport.com. ,,Ik zal het echter ook nooit zien en doe ook geen moeite om het ooit te zien. Ze staan op de verkeerde plaatsen en als je ze al ziet, is het te laat. Dan ben je er al voorbij.”
Hij vervolgt: ,,Vanwege de nieuwe standaard-ECU moet je vóór en na een pitstop allerlei instellingen op het stuur veranderen. Dat kost aardig wat tijd en daar ben je nog mee bezig als je langs de lichten rijdt.”
Een baancommissaris die met een vlag zwaait noemt Barrichello het ‘minste’ dat er gedaan kan worden om meer duidelijkheid te brengen, maar een beter idee vindt hij ‘een groot lichtpaneel’. ,,Dat hadden ze ook in Bocht Drie voor gele-vlagsituaties en zie je niet snel over het hoofd. Zoiets heb je nodig.”
,,Het probleem speelt al die zestien jaar dat in de Formule 1 race al: die lichten bij de uitgang van de pits zie je gewoon niet. Het is ook Montoya, Massa en Kubica overkomen. Niemand ziet ze, tenzij iemand van het team doorgeeft dat het licht op rood staat. Of dat er iets anders aan gedaan wordt. Het werkt zo gewoon niet.”
PPB