Berger: ‘Discussie rond klantenchassis’
Veel hoor je er niet meer over en menigeen is het vast vergeten: de discussie over klantenchassis'. Force India (voorheen Spyker) heeft problemen met de legaliteit van de auto´s van Toro Rosso en Super Aguri. Het Japanse team is inmiddels van het strijdtoneel verdwenen. Wat is de huidige stand van zaken?Gergard Berger, teambaas van Toro Rosso, verklaarde tegenover Formula1.com dat de situatie veranderd is nu Super Aguri geen deel meer uitmaakt van het startveld. ,,Elk van de tien teams kan nu immers aanspraak maken op een deel van de tv-gelden. Hoewel wij er natuurlijk nog immer van uitgaan dat we volledig binnen het reglement opereren."
Berger vervolgt: ,,Advocaten werken op dit moment aan een oplossing waar iedereen mee kan leven. Ik denk niet dat de afzonderlijke partijen erop zitten te wachten handenvol geld uit te geven aan een ellenlange rechtsgang en bijbehorende advocaten. We moeten ons focussen op de sport en niet op allerlei randzaken."
Op de vraag hoe het zit met het gerucht dat Red Bull dit jaar reeds een vergoeding aan Force India betaald zou hebben, antwoordt Berger: ,,Daar zijn de advocaten nog mee bezig. Laten we eerst afwachten waar zij mee komen. Ik reken er op dat het binnen een paar dagen afgerond zal zijn."
,,Vanaf 2010 gelden er tussen de teams duidelijke afspraken over wie wel een constructeur is en wie niet. Als er niets verandert zullen we in 2010 moeten voldoen aan de eisen die het nieuwe Concorde-verdrag stelt aan constructeurs."
MT