Zoals verwacht heeft de FIA het beroep, dat het tegen haar eigen stewards heeft aangespannen betreffende de massadempers, gewonnen. Dit is een knauw voor de titelkansen van Renault, want het team verklaarde juist alle vertrouwen in een positieve uitspraak te hebben.


De Frans-Engelse renstal gebruikte het systeem sinds september vorig jaar, maar de FIA oordeelde in juli dat de massadempers illegaal waren. Renault pikte dit niet en liet het systeem op de reservewagen zitten. Deze kwam in Hockenheim vervolgens door de technische keuring, waarna een rel was geboren. Een week later werden de Scuderia Toro Rosso-bolides wel afgekeurd omdat het systeem nog op de auto’s zat.

De internationale autosportbond FIA ging, naar nu blijkt met succes, tegen het oordeel van de stewards op de Hockenheimring in beroep. Behalve een definitief verbod op het systeem heeft het verder geen gevolgen voor Renault, uiteindelijk werd het systeem niet in Duitsland en Hongarije gebruikt om zo een mogelijke diskwalificatie te voorkomen. Het team raakt dus geen punten kwijt en krijgt ook geen straf opgelegd.

Het beroepshof oordeelde dat de massadempers in strijd zijn met artikel 3.15 van de Technische Regelgeving, dat houdt in dat de dempers worden gezien als een onderdeel dat door z’n bewegingen van positieve invloed is op de aërodynamica van de auto. En dat is verboden.

Dat is een streep door de rekening van Renault, want de renstal was voorloper op het gebied van de massadempers. Het team zou er tussen september 2005 en juli 2006 veel voordeel van hebben gehad.

Renault heeft nog niet gereageerd op de uitspraak.

KVN