Beweging in strijd om klantenauto
In een poging om een einde te maken aan de slepende juridische strijd rond het gebruik van klantenchassis' in de Formule 1, komt Toro Rosso met een oplossing. Het team wil een schikking treffen met Spyker-opvolger Force India.Toro Rosso zou Force India een schikking hebben voorgesteld waarbij het team een bedrag betaalt dat is gerelateerd aan door de Formule 1-organisatie uitbetaalde premies, melden de Duitse webmagazines Auto Motor und Sport en Motorsport Total.
Het Italiaanse team zou bereid zijn om de helft van het geld dat het dit jaar als premiebedrag over de Formule 1-inkomsten van vorig jaar verdient, af te dragen aan Force India. Er wordt slechts één voorwaarde gesteld voor uitbetaling van het bedrag: er wordt niet betaald als Force India dit jaar in de constructeurs-toptien het seizoen beëindigt.
Force India is echter niet op voorhand bereid om op het voorstel in te gaan. Het team wil meer geld zien, op basis van de afgelopen twee jaar, toen het team respectievelijk als MF1 Racing en als Spyker door het leven ging.
In totaal gaat het om een navordering van ongeveer 6 miljoen dollar. Met name teamchef Colin Kolles wil niet van een schikking horen – hij wil dat het internationale Hof in Lausanne uitspraak doet in de klantenchassis-zaak. Teameigenaar Vijay Mallya zou wel welwillend tegenover het plan staan.
Toro Rosso-teambaas Franz Tost heeft altijd gezegd dat hij de rechtszaak rond het klantenchassis met vertrouwen tegemoet ziet. Niettemin is hij degene die een schikking voorstelt. Met een heel simpele reden, legt hij uit.
,,Op dit moment spinnen alleen de advocaten garen bij deze zaak. Wij willen met ons voorstel een streep onder de zaak zetten en de weg vrijmaken voor een nieuwe Concorde-overeenkomst.''
In april kunnen alle Formule 1 teams een fors gespekte bankrekening verwachten. Dan komt de eerste premiebetaling vrij over de inkomsten die de Formule 1 vorig jaar heeft vergaard.
Doordat teams dankzij een nieuwe verdeelsleutel nu aanspraak kunnen maken op een deel van de inkomsten uit tv- en startgelden, baanreclame en de Paddock-Club, ontvangt elk team ongeveer 50 procent meer premie dan voorheen.
DP