Jules Bianchi geeft deze week zijn visitekaartje af. De Fransman was tijdens de afgelopen twee talententestdagen de snelste. In een Ferrari én een Force India. Nu mikt hij op een racestoeltje bij dat laatste team.

Dit jaar was hij voor de renstal uit Silverstone al meerdere malen op de vrijdagochtend actief. Op die manier zijn ook Paul di Resta en Nico Hülkenberg bij Force India gepromoveerd tot racecoureur. Bianchi hoopt dat hij voldoende heeft geïmponeerd dat het team hetzelfde met hem doet.

“Ik concentreer mij nu nog op de World Series en de ochtendtrainingen”, vertelt de Fransman aan ESPNF1. “Het is enorm belangrijk dat ik goed presteer zodat ik duidelijk kan maken dat ik een stoeltje verdien. Ik ga proberen om volgend jaar Formule 1 te rijden. Hopelijk is dat natuurlijk bij Force India.”

Gisteren reed hij al meer dan honderd ronden. In twee dagen tijd reed hij er zelfs meer dan tweehonderd. Dat is wel andere koek dan een rustige vrijdagochtendtraining. “Ik heb nu veel van die sessies gedaan maar nu kun je veel meer doen”, zei Bianchi na de training van gisteren in een persbericht. “Ik kon nu echt op zoek gaan naar de grenzen van de auto.”

“Ook had ik nu de tijd om gewend te raken aan alle systemen en kon ik veel meters maken met zowel een volle als lege tank. Ik moest van het team aan de afstelling werken en in de loop van de dag werden mijn tijden sneller. Deze testdag was voor mij erg waardevol. Hierdoor kan ik het team in de resterende zeven raceweekends nóg beter helpen.”

Zijn hoofdingenieur, Jakob Andreasen, was blij met het werk van de Franse reservecoureur. “Dit was een prima dag. Hij heeft erg goed gewerkt en blijft ons maar verbazen”, zei hij na afloop. “Natuurlijk kenden we Jules al van de vrijdagtrainingen maar nu kon hij echt zijn kwaliteiten tonen. Het was wel duidelijk dat hij op zijn gemak was in de auto.”

“We zagen zijn zelfvertrouwen na elke run groeien. De werkzaamheden aan de afstelling verliepen soepel. Vandaag waren we vooral bezig erachter te komen hoe we meer snelheid uit deze auto kunnen persen. We hebben op de harde, medium en zachte banden gereden tijdens lange en korte runs.”