BMW Sauber juicht mee met Kubica
Tot nu toe was het altijd net niet voor BMW Sauber, maar misschien is dat na Robert Kubica's pole-position niet meer het geval. Langzaam maar zeker groeit BMW Sauber uit tot het derde topteam.Opvallend genoeg is het niet Nick Heidfeld die verantwoordelijk is voor – in dit geval – BMW Saubers eerste pole, maar Kubica. De Pool kwam vorig seizoen duidelijk tekort ten opzichte van Heidfeld, maar dat is dit jaar anders.
In Australië greep Kubica nog mis, maar in Bahrein profiteerde hij juist van een foutje van Felipe Massa. Teambaas Mario Theissen is vol lof. ,,Naar mijn mening is hij afgelopen winter een stuk positiever, opener en beter gemotiveerd geworden.”
,,Dit geeft hem vertrouwen. Niet alleen wat betreft zijn eigen prestaties, maar ook in het kunnen van het team. Dat is belangrijk”, vervolgt Theissen. ,,Robert is het hele weekend al sterk. De set-up heeft hij gewoon beter voor elkaar dan Nick.”
Gevolg is dat morgen niet een Ferrari of een McLaren, maar Kubica in de BMW Sauber de race vanuit een ideale uitgangspositie begint. Theissen: ,,We willen niet alleen meedoen op zaterdag. Of het morgen ook mogelijk is om te winnen hangt verder vooral af van de strategie.”
,,Ik schat Ferrari nog steeds als sterkste team in. We zijn realisten, dus zetten we in op een podiumplek.” Technisch-directeur Willi Rampf benadrukt vooral dat het team niet voor een glorierun is gegaan. ,,Iedereen weet dat we daar niet van houden. We hebben geprofiteerd van Massa's fout.”
Ook al zal er pas echt gefeest worden als Kubica (of Heidfeld natuurlijk) morgen als eerste zijn BMW Sauber over de finish stuurt, Theissen heeft nog wel een mooie anekdote.
,,Een oud-medewerker van Sauber vertelde me dat hij 255 Grand Prix' op zijn eerste pole-position moest wachten. Voor BMW Sauber heeft het veertig races geduurd, dus ik hoefde een stuk minder lang te wachten. In ieder geval is het hele team hier enorm blij mee.”
Ook Kubica zelf had een mooie anekdote. Hij is 1.85 meter lang en was daardoor in het nadeel ten opzichte van teammaat Heidfeld, die veel kleiner en lichter is en dus meer met de ballast in de auto kan spelen. Daarom is Kubica afgelopen winter op dieet gegaan.
,,We kwamen erachter dat ik sneller kon worden door af te vallen. Dat heb ik gedaan en ik ben ruim zes kilo kwijtgeraakt. Dat werkt nu in mijn voordeel.”
KVN