BMW was in de Formule 1 vooral bekend als motorleverancier. Inmiddels begint daar verandering in te komen. De Duitse fabrikant heeft het Sauber-team overgenomen en staat dit jaar voor het eerst op eigen benen. En dat gaat zo goed dat Mario Theissen het nu wel aandurft. ,,We hebben zeker geen spijt van deze stap.”

Op de kop af één jaar geleden werd op een persconferentie bevestigd wat iedereen al aan zag komen: BMW nam de Sauber-renstal over. Later werd het team gedoopt tot BMW Sauber. 365 dagen na de aankoop is het tijd om de eerste, voorzichtige balans op te maken. ,,En die is positief”, zegt Theissen, die zijn team dit seizoen inmiddels zeventien punten heeft zien scoren.

,,Het was in feite ook de enige juiste keuze die we konden maken. Een keuze die is gebaseerd op verschillende dingen die we in onze periode als motorleverancier van Williams hebben geleerd. Eén van die dingen is dat een goede motor alleen niet genoeg is. Vroeger was dat misschien zo, maar vandaag de dag niet meer”, uit de Duitser tussen neus en lippen door nog even de nodige kritiek op Williams. Zoals er in het laatste jaar van de samenwerking sowieso niet al te aardig voor elkaar werd gedaan door de verschillende partijen.

Ofschoon de fabriek (en windtunnel) in het Zwitserse Hinwil nog altijd in gebruik is, is er na de overname veel veranderd bij het team. De staf is flink uitgebreid en de verschillende werkzaamheden in München en Hinwil moesten geoptimaliseerd worden. Want het verleden heeft uitgewezen dat zulke constructies lang niet altijd even goed werken. Theissen onderkent dat. ,,Alleen met een goede structuur is een team er toe in staat om succes te boeken. De integratie is naar wens verlopen, met dank aan de werknemers die weten wat er qua coördinatie bij komt kijken.”

Niet alleen de werkzaamheden op de fabrieken verlopen naar wens, op de baan is er eveneens succes. In zes van de acht races zijn punten gescoord, waarvan de laatste vier races op rij. Vooral op Silverstone liet BMW zich van z’n beste kant zien. ,,Wat we echt wilden bereiken was het verkleinen van de achterstand die Sauber vorig seizoen per ronde opliep. Dat was gemiddeld anderhalve seconde en daarop boeken we nog steeds progressie. Bovendien willen we Saubers achtste plek bij de constructeurs overtreffen.

Dat alles nu naar wens verloopt betekent niet dat de Duitse renstal nu tevreden is. Er is nog genoeg werk aan de winkel als BMW daadwerkelijk aansluiting wil krijgen bij de topteams. Theissen is zich daar van bewust. ,,Ook na zo’n race als Engeland hangt er geen hosanna-stemming bij ons. We zijn dan wel geen moment uit de topacht geweest, je moet je er niet gek door laten maken. Je moet over je schouder blijven kijken, zo klein zijn de verschillen. Als we onze huidige vijfde plek aan het einde van het seizoen nog steeds in handen hebben, dan zijn we voorlopig meer dan tevreden.”

KVN