BMW Sauber begon al in de zomer van 2008 met de ontwikkeling van het Kinetic Energy Recovery System (KERS), maar toch is het team niet zeker dat ze het seizoen zal starten met KERS aan boord. Dat verklaarde BMW Motorsport-directeur Mario Theissen bij de presentatie van de F1.09 in Valencia.
BMW Sauber is een voorstander van KERS. Bij andere teams is het minder populair, vooral wegens de hoge kosten. Er werd al geopperd om KERS uit te stellen. BMW Sauber ontpopte zich als lobbyist voor het systeem. In Valencia benadrukte Theissen het nut van KERS.

,,Wij zijn altijd een sterke voorstander van KERS geweest en op ons verzoek heeft de FOTA (samenwerkingsverband van de Formule 1-teams, red.) besloten om KERS toch te houden. Voor ons is dit systeem belangrijk om de pionierspositie in de technologie te behouden. En het is ook goed voor de ontwikkeling van de BMW straatauto’s. Daarnaast hebben we al ontzettend veel energie in de ontwikkeling gestoken.”

Ondanks dit alles is het nog maar de vraag of BMW Sauber in Australië aan de start zal verschijnen met KERS. Theissen moest toegeven dat het team nog steeds druk bezig was met de ontwikkelingen. Theissen: ,,We zijn nog niet klaar en weten ook niet of we dat voor Melbourne wel zullen zijn.”

,,Maar deze auto (de F1.09, red) is aangepast op KERS en ook al is het een duur project, gaan we ervoor. Maar we zullen een paar maanden moeten wachten om te zien hoe alles zich ontwikkelt”, aldus Theissen.

De Duitser voelde in ieder geval geen verplichting om wel op tijd klaar te zijn voor de start van het seizoen, gezien de vroeg begonnen ontwikkelingen en het feit dat het team de grootste voorstander van KERS is. ,,Je kunt het niet allemaal precies plannen”, meende Theissen.

,,We werken volgens een krap schema en het gaat er niet om dat we er bij de eerste race staan, maar dát we er staan. Dat is veel belangrijker.”

LP