BMW Sauber rijdt in Melbourne met een werkend KERS-systeem aan boord van haar F1.09. Hoewel, het team heeft tevens bevestigd dat alleen Nick Heidfeld er gebruik van maakt. Robert Kubica slaat nog even over.De lange Kubica vreest ondanks een streng dieet in het nadeel te zijn terwijl de kleine en in verhouding meer afgeslankte Heidfeld juist op groot voordeel hoopt. Bovendien kan de Duitser extra ballast meenemen.

Auto en coureur wegen samen vaak minder dan het minimumgewicht van 605 kilo. Het resterende gewicht wordt in de vorm van lood verspreid door de auto om tot een optimale gewichtsverdeling te komen. Hoe meer ballast, des te beter de verdeling.

Aangezien KERS zo’n 35 kilo weegt, scheelt dat nogal. ,,Dit heeft bij ons tot de situatie geleid dat Nick wel met KERS rijdt en Robert niet”, vertelt Mario Theissen tegen de officiële Formule 1-site, Formula1.com. ,,In het vervolg van het seizoen bekijken we per race wat de beste oplossing is.”

De teambaas van BMW Sauber gaat ervan uit dat er verderop in het seizoen anders wordt beslist. ,,Er komen ongetwijfeld circuits waarop het voor Robert wel zinvol is KERS te gebruiken. Het is nu eenmaal zo dat lange coureurs nadeel ondervinden. Vandaar ons besluit.”

Het liefst ziet de Theissen dat het minimumgewicht van de auto’s wordt verhoogd. ,,Het mag niet zo zijn dat de Formule 1 het paardenrennen achterna gaat, waarbij de paarden gereden worden door de lichtste jockey die er te vinden is.”

Renault, McLaren en waarschijnlijk ook Ferrari maken naast BMW Sauber eveneens gebruik van een werkende variant van KERS tijdens de seizoensopener in Australië.

KVN