BMW Sauber wil met een ferme eindsprint het seizoen 2009 positief beëindigen. Met een compleet vernieuwde auto moet de eerste podiumplaats van het seizoen in zicht komen.De meeste teams hebben de gebruikelijke updates meegenomen naar Singapore; gewijzigde aerdodynamische onderdelen bijvoorbeeld, of aanpassingen aan de wielophanging.

BMW Sauber heeft zijn F1.09 echter een complete ‘makeover’ gegeven: afgezien van de motor, het chassis en de voorwielophanging is alles veranderd.

Het team besloot tot de ingrijpende aanpassingen nadat een grote update die in Valencia werd geïntroduceer de renstal in drie Grands Prix twaalf WK-punten opleverde. In de tien races daarvoor sprokkelden de Duitsers slechts acht WK-punten bij elkaar.

De nieuwe F1.09 heeft een kleinere aandrijflijn, een grotere dubbele diffusor, een aangepaste, slankere motorkap en een nieuwe voor- en achtervleugel. Nick Heidfeld en Robert Kubica rijden daardoor in feite met nieuwe auto’s.

“Met deze auto moeten we op de laatste vier circuits van dit seizoen goed mee kunnen doen”, zegt technisch directeur Willy Rampf tegen Auto Motor und Sport. “Misschien dat we de veranderingen in Singapore nog het minst merken, omdat dit zo’n speciaal circuit is”, waarschuwt hij.

Rampf heeft met de nieuwste incarnatie van de F1.09 (het is de vierde versie dit seizoen) naar eigen zeggen eindelijk de auto gebouwd die hij voor ogen had gehad als KERS geen rol had gespeeld: “Dit is het ultieme pakket zonder KERS dat we konden bouwen.”

DP