Wie geïnteresseerd is in de historie van de prestigieuze Marlboro Masters of Formula 3 op Zandvoort kan sinds deze week in de boekhandel terecht voor ’15 jaar Masters of Formula 3’.


Het betreft alweer het 63ste boek uit de stal van de Nederlandse journaliste Anjés Verheij. Verheij is vooral bekend door haar niet aflatende stroom van Formule 1-uitgaven (de eerste verscheen in 1981). Deze keer koos ze echter voor een terugblik op vijftien jaar Masters, omdat hoofdsponsor Marlboro door de veranderende tabakswetgeving niet langer haar naam aan het grootste autosportevenement van Nederland mag verbinden.

De teksten zijn overigens van de hand van René de Boer, freelance journalist en tevens PR-man van het DTM-team van Opel. Het voorwoord is geschreven door Hans Ernst, circuitdirecteur van Zandvoort. Ook David Coulthard, de eerste winnaar in 1991, en de Nederlanders Jos Verstappen (winnaar in ’93), Tom Coronel (nummer één in ’97) en Christijan Albers (deelnemer in 1999) geven hun visie op vijftien jaar Masters, en vertellen hun ervaringen.

Ons oordeel: vooral een lekker, eenvoudig 80 pagina’s tellend kijkboek, inhoudelijk is De Boer niet verder gegaan dan een betrekkelijk simpele opsomming van de belangrijkste feiten en statistieken per jaar. Diepere analyses en interviews ontbreken. De fotografie (o.a. Peter van Egmond) is dik in orde. Prijs: euro 11,-.