Valtteri Bottas was de snelste man tijdens de rookietest op Silverstone. Er werd ook niet anders verwacht en de rondetijden waren van ondergeschikt belang tijdens de tweedaagse test.

Alleen Williams, HRT en Marussia kwamen in actie op Silverstone. De overige teams wachten tot later in het jaar om talenten aan de tand te voelen. Van die drie teams is Williams veruit de sterkste en bovendien was Bottas de meest ervaren coureur van het onervaren veld.

De Fin reed al zesmaal tijdens een vrije training op vrijdag en is regelmatig in de simulator van Williams te vinden. De rookietest was voor hem en het team een mooie kans om meer kilometers te maken.

“Dit was erg nuttig”, concludeert Bottas. “De korte runs waren leuk, maar ik verheugde me vooral op de langere runs. Het was heel interessant om te zien hoe de banden zich ontwikkelden tijdens de verschillende runs. Ik heb het gevoel dat ik me heb kunnen verbeteren als coureur.”

Een regenbuitje bracht de geplande racesimulatie op donderdag tot een vroegtijdig eind, maar verder werd het uitgebreide programma nagenoeg volledig afgewerkt.

“We hadden een ambitieus plan en hebben bijna alles kunnen doen”, zegt race-engineer Tom McCullough. “Dat is dus een mooi resultaat. Valtteri heeft uitstekend gereden. Hij deed alles wat we van hem verlangden en maakte geen enkele fout.”

Voor HRT-testrijder Ma Qing Hua was het een historische gebeurtenis. Hij was de eerste Chinese coureur die tijdens een officieel Formule 1-evenement in actie kwam. Ho-Pin Tung reed eerder al wel diverse demonstraties in een Formule 1-auto.

Ma kwam geleidelijk in zijn ritme en mocht zich donderdagmiddag wagen aan kwalificatiesimulaties. Ook oefende hij starts en pitstops en deed hij een lange run. De testdag ging zo voorspoedig dat HRT de tweede dag, die op het kortere International Circuit werd afgewerkt, aan zich voorbij liet gaan.

“Het was fantastisch om voor het eerst in een Formule 1-auto te rijden”, zegt Ma. “Het is amper te omschrijven. Ik ben trots dat ik China mag vertegenwoordigen en hoop dat deze test zal bijdrage aan de groei van de autosport in China. Dit is een eerste, kleine stap, maar ik ben zeer dankbaar voor deze kans.”

Teambaas Luis Pérez-Sala is tevreden over hoe Ma het heeft gedaan. “Het vertrouwen dat we hem hebben gegeven heeft hij omgezet in een goed optreden”, aldus de Spanjaard. “Hij heeft opnieuw aangetoond een capabele coureur te zijn. We gaan stapsgewijs te werk. Dit was zijn eerste kennismaking met een Formule 1-auto en hij bleef foutloos. Dat is knap.”

Marussia zette als enige van drie aanwezige teams twee coureurs aan het werk: Max Chilton en Rio Haryanto. Beide komen in de GP2 uit voor Marussia Carlin en reden al eens eerder in een Formule 1-bolide.

“Ik ben hoe dan ook blij dat ik deze kans heb gekregen”, zegt Chilton. “Dat het op een circuit is waar net een Grand Prix is verreden en nog wel in mijn eigen land, maakt het alleen maar mooier. Naarmate ik meer vertrouwd raakte met de auto heb ik de baan echt kunnen aanvallen. Het was een geweldige ervaring.” 

Haryanto vult aan: “Dat ik 2010 mijn eerste Formule 1-test heb mogen doen voor Marussia was fantastisch en het is natuurlijk erg speciaal dat ik een tweede kans heb gekregen. Ik heb me sindsdien ontwikkeld als coureur en was beter voorbereid. Het was een waardevolle ervaring en ik heb er enorm van genoten.”

Het belangrijkste doel van Chilton en Haryanto was om aan de 300 kilometers te komen die benodigd zijn om in aanmerking te komen voor een superlicentie. En daarin zijn ze geslaagd.