Tijdens Éric Boulliers eerste jaar als teambaas van McLaren ging het de Britse renstal niet altijd voor de wind. Desalniettemin is de Fransman ervan overtuigd dat de toekomst er rooskleurig uitziet.

Boullier is vooral hard bezig geweest het team inwendig een behoorlijke opknapbeurt te geven. “Mijn doel was om de boel tegen het einde van het jaar voor 95 procent gereorganiseerd te hebben, en dat is gelukt”, zegt de teambaas tegen Autosport. Alle aandacht kan dus uitgaan naar de nieuwe samenwerking met Honda, weet Boullier: “Het is niet makkelijk, want de techniek en de auto zijn compleet anders en we hebben er nieuwe mensen bij, maar het lukt ons wel. Het ziet er goed uit voor 2015.”

McLaren kan wel wat nieuwe successen gebruiken, want het voorbije seizoen was het wederom geen feest bij de formatie uit Woking. Waar het seizoen nog begon met een dubbele podiumfinish (na de diskwalificatie van Daniel Ricciardo) in Australië, zakte McLaren in de WK-stand al vlug terug tot achter Force India.

“Dat was wel een ontnuchtering voor ons”, zegt Boullier over het moment dat zijn team de Indiase concurrent voor zich moest dulden. “We hadden in Australië dan wel het podium gehaald, maar wisten ook dat we eigenlijk helemaal niet competitief waren en dat die podiumfinish op geluk berustte.”

Teamcultuur

Zaak dus voor Boullier om uit te zoeken wat er mis was bij McLaren – toch nog altijd een topteam, dat beschikt over de beste technologische middelen en een enorm budget. “Zo makkelijk was het nog niet om het probleem te vinden”, legt Boullier uit. “Als de downforce niet goed is, of de metingen van de windtunnel kloppen niet, kan je dat oplossen. Maar wanneer het meer om de teamcultuur, leiderschap en processen binnen het bedrijf gaat, moet je hard werken om te begrijpen waar het fout gaat en hoe je iedereen weer bij elkaar kunt brengen.”

Dat dat lukte, was in de loop van afgelopen jaar al te zien vindt Boullier: “Aan het begin van het seizoen waren we misschien het zesde team, en aan het einde waren we de op-twee-na-snelste.” McLaren heeft zijn lesje dus wel geleerd, meent de Fransman. “Ik denk dat we nu op het punt zijn aanbeland dat iedereen bij McLaren begrijpt wat er verkeerd ging, zodat we dezelfde fouten niet nog eens maken. We zijn een stuk efficiënter geworden.”