Red Bulls brandstofleverancier ExxonMobil introduceert tijdens de Grand Prix van Engeland een energieboost voor de RB13. De boost komt voort uit een nieuwe brandstofformule waardoor de motor beter moet presteren. 

Na het teleurstellende nieuws voor Red Bull dat motorfabrikant Renault dit jaar geen grote upgrade in snelheid gaat brengen, is de aandacht verschoven naar ExxonMobil, de brandstofleverancier van het team. Red Bull hoopt dat zij de snelheid kunnen gaan brengen die het team op dit moment mist.

ExxonMobil, het moederbedrijf van Mobil 1 en Esso, leverde tot dit seizoen brandstof en olie aan McLaren. Het verbrak die samenwerking om in zee te gaan met Red Bull, dat daarmee afscheid nam van Total. De nieuwe samenwerking lijkt zijn vruchten af te werpen, zo introduceerde ExxonMobil al eerder een brandstofformule waarvan Total dacht dat het niet mogelijk was.

ExxonMobil’s motorsport en technologisch directeur David Tsurusaki legt in een interview met Motorsport het belang van de brandstof uit. “Ik ga het niet in cijfers uitleggen, maar ik kan je wel zeggen dat we rationele interne veranderingen kunnen zien. Deze materie laat zich lastig voorspellen, maar ik heb het team gezegd dat ons doel is de update in Silverstone door te voeren.”

De prestatie van de brandstof lijkt steeds belangrijker te worden. Zo zegt Ferrari’s leverancier Shell dat zij sinds 2015 voor 25 procent bijdragen aan de winst van de motor. Dit staat ongeveer gelijk aan een halve seconde per ronde.

Tsurusaki zegt ongeveer op gelijke vooruitgang te zitten. “We hebben flinke stappen gemaakt, stappen waarvan Total dacht dat ze niet mogelijk waren. We werken nauw samen met Renault en Red Bull, we gaan vooruit en liggen dicht bij onze rivalen.”

Normaal gezien zou ExxonMobil drie brandstofupdates per jaar introduceren, maar omdat het bedrijf pas sinds januari in samenwerkingsverband met Red Bull werkt, heeft het een kleine achterstand. “De derde update komt waarschijnlijk pas in het begin van 2018. We zijn al bezig met de chemische werking van de nieuwe formule, hier kregen we vorig jaar de kans niet voor.”

Renault
Toch blijft ook Renault niet stilzitten, na een dramatisch weekend in Bakoe, waar Jolyon Palmer uitviel door een lek in de brandstoftank en Max Verstappen als Daniil Kvyat door motorproblemen. Renaults motorchef Rémi Taffin zegt tegen Motorsport dat Renault zijn les heeft geleerd van Bakoe. “We zijn bezig met een nieuwe aanpak voor een raceweekend, zodat we problemen eerder zien aankomen en daar zorgvuldiger naar kunnen handelen. We zagen bij Red Bull en Toro Rosso een soortgelijk probleem met de energieopslag. Dit is door de teams aangekaart en wij zijn er mee aan de slag gegaan.” Renault heeft op het moment geen plannen voor grote motorupdates, maar zal kleine ontwikkelingen blijven brengen.