Het overgrote deel van de circuits pakt de promotie van Grands Prix verkeerd aan. Dat is de mening van Sean Bratches, de commerciële baas van de Formule 1.

Volgens Bratches zijn er maar ‘vier of vijf’ circuits die het goed doen, wat volgens hem komt omdat er ook maar vier of vijf ‘echte promotors’ zijn. “De rest bestaat namelijk uit auto-enthousiastelingen of overheden”, vertelt hij Autosport.

Liberty Media-topman Sean Bratches.

Daar ligt dus een rol – en verantwoordelijk – voor Formule 1-uitbater Liberty Media, vindt Bratches. “Want promotors moeten, per definitie, natuurlijk aan promotie doen. Ik denk dan ook dat wij dat wat meer moeten aanmoedigen.”

“We willen daarom graag een soort blauwdruk voor de racepromotors maken”, vervolgt Bratches, die zo een ‘standaardniveau’ voor racepromotors wil garanderen. Als goed voorbeeld voor de (overgrote) rest noemt hij de race en organisatie in Monza: “Dat zeker een race waar we met een gevoel van trots naar mogen kijken.”

“De passie, emotie, spanning en energie onder de fans was schitterend om te zien. Het was besmettelijk en ik vond het zowel op zakelijk vlak als persoonlijk niveau een geweldige Grand Prix om bij te zijn.”