Brawn: ’Goed referentiepunt noodzakelijk’
Ferrari-strateeg Ross Brawn denkt dat het tijd is voor een referentiepunt voor de teams. Zodat onmiddellijk duidelijk wordt of teams op of over het randje van legaliteit opereren. Nu is dat niet het geval en dat levert problemen op, zoals in het geval van Renault dit weekend.
Brawn neemt het zodoende op voor FIA-racedicteur Charlie Whiting, die in beroep is gegaan tegen de beslissing van zijn eigen stewards. Die oordeelden dat de dempers van Renault niet in strijd met de regelgeving zijn. Uiteindelijk heeft het team besloten het systeem van de bolides te verwijderen.
De mening van de scheidsrechter moet echter beslissend zijn, volgens Brawn. Dat is nu niet het geval, waardoor de twijfel regeert. ,,Het technische departement van de FIA is al jaren een referentiepunt voor iedereen. En of je het er nu mee eens bent of niet, die beslissingen werden over het algemeen gerespecteerd”, vertelt hij in gesprek met onze Engelse medewerker Adam Cooper.
,,Als je iedere keer zo’n discussie krijgt naar aanleiding van een innovatie, dan is je systeem fout. In het begin van het seizoen ging het ook al mis. Toen hadden we die zaak van de flexibele vleugels. Daarin werden ons maatregelen opgelegd waar we het lang niet altijd mee eens waren. Dat is niet erg, maar er moet wel meer duidelijkheid komen. De mening van de FIA, en in het bijzonder die van Charlie, wordt door iedereen gerespecteerd. Maar dan moet daar wel reden toe zijn, dit soort zaken maken het er niet makkelijker op.”
De technisch-directeur bestrijdt de suggestie dat de massadempers Renault meer voordeel op hebben geleverd dan Ferrari. Waarmee hij dus indirect laat weten dat het nadeel van Renault misschien niet zo groot is als gedacht. ,,Ik weet niet in hoeverre ik daarover kan oordelen. Voor ons was het best een nuttig systeem, ik weet niet hoe dat bij Renault zit.”