Dat Mercedes er tijdens de Grand Prix van België niet echt aan te pas kwam, is volgens teambaas Ross Brawn geen reden voor zorgen, zolang het team maar kan achterhalen wat er mis ging.

“Het liep in Spa eigenlijk vanaf de eerste vrije training al niet heel lekker”, erkent Brawn – wiens coureur Lewis Hamilton op zaterdag in de regen nog wel de poleposition pakte, maar op zondag tijdens de volledig droge race op bijna een halve minuut achterstand eindigde – in gesprek met Autosport.

“We weten niet of het aan de afstelling lag of aan de veranderingen die we aan de auto hadden gemaakt dat we in Spa niet zo heel competitief waren, dus dat zullen we moeten onderzoeken”, verklaart de teambaas.

“Wat in ieder geval wel duidelijk is, is dat de correlatie tussen de windtunnel en het circuit doorgaans goed is en ons voor Spa geprepareerde aerodynamische pakket ook bracht wat we vooraf hadden verwacht.”

“Desondanks waren we niet sterk in de eerste sector, waaronder Eau Rouge. Dat onze auto verder echter wel goede grip had in de andere snelle bochten, is daarom ook nogal vreemd. De restricties aangaande de bandendruk en het camber (de hoek waarin de wielen op de baan staat, red.) waren in Spa echter strikter dan voorheen, hetgeen wellicht een factor is geweest. Dat moeten we dus onderzoeken.”

Red Bull
Wat volgens Brawn in ieder geval positief is, is het feit dat zijn manschappen teleurgesteld waren met de derde en vierde plaats die Hamilton en teamgenoot Nico Rosberg behaalden. “Dat laat zien dat het team hogere verwachtingen heeft, wat erg goed is.”

Brawn en Mercedes zijn dan ook niet van zins de strijd om de titel op te geven, ondanks dat Brawn moet toegeven dat Sebastian Vettel er wel heel goed voor staat en het erop lijkt dat zijn team Red Bull ‘geen zwakke punten meer heeft’. “Vroeger kwamen ze nog wel eens tekort op snelle circuits, maar ze hebben er hard aan gewerkt zich op dat vlak te verbeteren en lijken het te hebben opgelost.”