Mercedes-teambaas Ross Brawn vindt dat ieder team zelf moet bepalen of men het kunstje bij Red Bull wil afkijken en vindingen van dit team – zoals bijvoorbeeld de flexibele voorvleugel – gaat namaken.

Brawn geeft in de eerste plaats aan dat hij geen hetze wil beginnen tegen Red Bull omdat dit team naar verluidt een voorvleugel heeft die weliswaar door de technische keuringen komt, maar in essentie in strijd is met de geest van het reglement.

Volgens het technische reglement mogen voorvleugels namelijk helemaal niet bewegen, terwijl die van Red Bull lager bij het asfalt gaat hangen naarmate de RB7 sneller rijdt en zodoende meer downforce genereert.

Brawn legt tegenover Autosport uit waarom de vleugel van Red Bull desondanks door de keuring komt: “Conform het reglement mag het bodywork van een bolide in principe niet bewegen, maar we weten allemaal dat dat onzin is omdat alles beweegt”, zegt hij.

“Het gaat er dan ook om dat een onderdeel niet meer beweegt dan volgens het reglement is toegestaan, en zo wordt het ook nagemeten”, verklaart Brawn. “Zolang je binnen de vastgestelde afwijkingen blijft, is een auto volgens de regels legaal.”

Brawn, die zelf in 2009 ook voor opschudding zorgde door bij Brawn GP met de controversiële dubbele diffusor op de proppen te komen, vindt dan ook dat het voor andere teams weinig zin heeft zich te beklagen over de voorvleugel: “De technische keuringen zijn al aangescherpt, maar de Red Bulls komen er gewooon doorheen en dus valt er verder niet veel meer over te zeggen.”

Als gevolg hiervan moeten andere teams volgens Brawn zelf bepalen of ze net als Red Bull de grens van het technische reglement willen opzoeken: “Red Bull heeft een bepaalde filosofie voor het ontwerp van hun bolide en het is goed mogelijk dat die filosofie er de reden voor is dat ze het zo goed doen. Andere renstallen moeten daarom zelf afwegen of ze dezelfde weg willen inslaan als Red Bull of niet.”

“Veel teams dachten wellicht dat de ontwerpfilosofie van Red Bull dit jaar niet meer zou werken omdat de keuringen aangescherpt zijn, maar het tegendeel is waar gebleken en dat moeten we accepteren, want het gaat er natuurlijk toch om dat je een competitieve auto kan bouwen die ook nog eens aan alle regels voldoet”, aldus Brawn.