Ross Brawn gaat weg bij Mercedes en weet nog niet hoe zijn toekomst eruitziet. Terugblikkend op het enorm succesvolle eerste deel van zijn loopbaan springt één seizoen er echter bovenuit: het jaar waarin hij met zijn eigen renstal Brawn GP beide wereldtitels pakte.

Dat jaar was 2009, wat voor Brawn begon met het overnemen van de resten van het Honda Formule 1-team – waarvan hij zelf teambaas was geweest – nadat de Japanse autofabrikant de stekker eruit trok.

Brawn doopte het team om tot Brawn GP, hield coureurs Jenson Button en Rubens Barrichello in dienst en wist ’tegen alle verwachtingen in’ beide kampioenschappen te winnen. “Dat was totaal onverwacht”, geeft Brawn toe in gesprek met de Britse krant Mirror.

Voor Brawn, die eerder met Michael Schumacher als coureur kampioenschappen had gewonnen bij Benetton en Ferrari, was dit het hoogtepunt uit zijn carrière. “Dat komt omdat we van een enorm dieptepunt naar een enorm hoogtepunt gingen”, licht hij toe.

“Na het sluiten van de deuren van Honda leek het team ten dode opgeschreven, maar we wisten het in leven te houden en wonnen vervolgens beide kampioenschappen. Dat was erg speciaal.”

Schumacher
Hoewel Jenson Button in 2009 de rijderstitel pakte voor Brawn GP, blijft Michael Schumacher voor Brawn toch de beste coureur met wie hij ooit heeft gewerkt. “Wat de periode waarin ik met hem werkte zo speciaal maakte, is de manier waarop de samenwerking verliep, hoe goed de wisselwerking en de onderlinge relaties waren en hoe alles eigenlijk gewoon perfect op z’n plek viel”, verklaart Brawn.

“Zelfs als we moeilijke momenten doormaakten, bleef het bovendien een groots team. We hadden toen mensen aan boord die juist alleen maar sterker werden van dat soort momenten, terwijl Michael zelf natuurlijk heel speciaal was.”

Sabbatical
Over zijn toekomst kan Brawn verder nog niet veel kwijt, behalve dat hij waarschijnlijk pas in de zomer keuzes zal maken. “Ik heb nu een sabbatical, dus ik ga eerst een paar maanden niks doen. Ik verwacht pas rond de zomer een beslissing te nemen.”

“Als ik weer in de autosport aan de slag ga, zal dat vermoedelijk in de Formule 1 zijn, maar ik sta aan de andere kant overal voor open. Het hangt er vanaf wat mensen me kunnen bieden en wat mijn interesse weet te wekken.”