De coureurs die de Grand Prix van Italië vanuit de toptien starten, beginnen met verschillende strategieën aan de race. Pole-sitter Lewis Hamilton en Adrian Sutil lijken een tweestopper te plannen.De auto’s van Hamilton en Sutil, die de eerste startrij delen, zijn 653,5 en 655 kilo zwaar. Hun pitstops worden rond de achttiende doorkomst verwacht en daarmee zijn ze aan de vroege kant.

Kimi Räikkönen kiest met 662 kilo en een geplande pitstop in ronde 21 voor de gulden middenweg, maar de rest opteert voor een lange eerste stint. Vooral de Brawns en Heikki Kovalainen zijn zwaar.

De McLaren van Kovalainen weegt 683 kilo, de Brawn van WK-leider Jenson Button 687 kilo en die van Rubens Barrichello zelfs 688,5. Het lijkt er op dat dit trio pas iets voorbij de helft van de race naar binnen komt.

Ook de Red Bulls van Sebastian Vettel en Mark Webber zijn flink volgetankt. Vitantonio Liuzzi en Fernando Alonso zijn ook aan de zware kant, maar niet extreem.

De coureurs buiten de toptien starten allemaal met een nóg zwaardere bolide. Het zou zomaar kunnen dat Timo Glock en Nico Rosberg pas tegen de 40e ronde stoppen voor nieuw rubber en een beetje extra benzine.

Klik [xlink fia.com/en-GB/mediacentre/f1_media/Documents/ita09_weights.pdf}hier{xlink] om alle gewichten te lezen.

KVN