Het nieuwste voorstel van Max Mosley is een zogeheten ’Engine Fund’. De vier fabrikanten die uit zijn op gedeeltelijke homologatie (enginefreeze) moeten dan geld storten in een fonds voor een onafhankelijke motorleverancier. En dat lijkt Flavio Briatore wel wat.
FIA-voorzitter Max Mosley wil dat BMW, Honda, Mercedes-Benz en Toyota jaarlijks 15 miljoen euro storten in een speciaal fonds. Dit geld is dan bestemd voor een onafhankelijke motorfabrikant, gekozen door de FIA, die er zo toe in staat wordt gesteld om de ontwikkelingssnelheid van de grote fabrikanten bij te benen als er een compromis wordt gesloten. Privateers kunnen dan bij deze leverancier aankloppen voor krachtbronnen. Naar verluidt is dit de enige mogelijkheid om het Indianapolis Agreement te redden.

Het is de bedoeling om hiervoor een tender uit te schrijven, zoals dit eerder is gebeurd met de bandenleverancier en de leverancier van de ECU’s. Hoewel Cosworth de grootste kandidaat is aangezien dat momenteel de enige ’private’ motorleverancier in de Formule 1 is, worden ook de namen van Supertec en Mecachrome genoemd. Met die firma’s onderhoudt Renault-teambaas Flavio Briatore nauwe banden. Dat nieuws meldt Formule 1 RaceReport-medewerker Adam Cooper.

Het is nog niet duidelijk of de motor in kwestie dan de Renault V8 wordt of dat er een geheel nieuw project wordt gestart. Hoe dan ook, de fabrikanten zullen er waarschijnlijk niet blij mee zijn dat hun geld via de FIA bij Briatore terecht komt…

Deze rol is de Italiaan overigens niet vreemd, hij deed dit al eerder toen Renault zich eind 1997 terugtrok uit de Formule 1. Voordat Renault officieel als team terugkeerde in de sport werden de re-badged V10’s geleverd aan Benetton, Williams, BAR en Arrows. Dit gebeurde onder verschillende namen, denk bijvoorbeeld aan Playlife bij Benetton en Supertec bij Arrows.

Opvallend genoeg heeft Briatore zijn contract met Renault nog steeds niet verlengd. Het is bekend dat de Italiaan eens in de zoveel tijd toe is aan een nieuwe uitdaging, dit zou het moment kunnen zijn.