,,Dit komt ervan als je Fernando Alonso een goede auto geeft. Dan klaart hij de klus”, stelt Flavio Briatore tevreden vast na Alonso’s verrassende zege in Singapore. Met de overwinning sluit Renault een moeizame periode vol slechte resultaten af.Dat had niemand verwacht na alles wat er in de kwalificatie gebeurde. Alonso’s R28 viel stil en dus moest hij starten vanaf de vijftiende positie. Alonso was des duivels: ,,Ik kan net zo goed naar huis gaan, dit wordt niets meer.”

Het is maar goed dat de Spanjaard zijn thuisreis nog even uitstelde. Met dank aan een optimale strategie en een portie geluk behaalde hij Renaults eerste zege sinds de Grand Prix van Japan in 2006.

Dat is alweer veel te lang geleden, vindt ook Briatore. Maar hij is ook zo realistisch om te stellen dat het niet aan de kwaliteiten van Alonso lag. Daarom was de tweevoudig kampioen ook zo teleurgesteld na de kwalificatie. Was de auto eens snel, kon hij alsnog geen potten breken.

Briatore: ,,Daar heb je het al: geef Alonso een goede auto en hij doet de rest! Dit mirakel is tot stand gekomen met dank aan Alonso en het team, want ondanks alle tegenslagen hebben we nooit opgegeven. We zijn blijven knokken. Dat is de reden dat we nu mogen feesten.”

Renaults teambaas is zo realistisch om toe te geven dat Renault in de race over geluk niet te klagen had. Of, zoals hij het zelf zegt: Alonso was op het juiste moment op de juiste plek. ,,Uiteindelijk wordt het resultaat bepaald op het circuit en dat is waar we de race hebben gedomineerd.”

Toch was het team er niet meteen van overtuigd dat Alonso de race zou gaan winnen. Daarvoor was de chaos kort na de neutralisatie vanwege de crash van Nelsinho Piquet te groot. Briatore: ,,Er was en probleem met de computer, dus we konden de situatie niet goed inschatten. Toen hebben we Fernando maar verteld dat hij gewoon snelle tijden moest klokken. Dat is precies wat hij heeft gedaan. Vanaf het moment dat de safetycar aan de kant ging, was hij de snelste man op de baan.”

Bijkomend voordeel was bovendien dat Alonso op de hardere van de twee bandencompounds reed. Terwijl zijn concurrenten stuk voor stuk wisselden naar de sneller slijtende zachte variant, reed Alonso zijn ronden op de hardere compound. En daar plukte hij de vruchten van. Zo kon hij na de tweede safetycar-fase snel een gat slaan richting Rosberg.

,,De superzachte banden waren een drama. Niet alleen voor ons, maar voor iedereen. Het was onmogelijk om Kazuki Nakajima in te halen, dus besloten we Fernando op dat moment te laten pitten”, verklaart Briatore zijn vroege pitstop. ,,Een juiste beslissing. Op dat moment legden we de fundering voor onze zege.”

KVN