Toch niet iedereen is vol lof over het nieuwe kwalificatiesysteem, dat vorige week in Bahrein werd geïntroduceerd. Flavio Briatore, teambaas bij Renault, vindt dat het beter kan. Volgens hem is de derde sessie te omslachtig.

Onder het nieuwe kwalificatie-format worden er in feite drie sessies verreden. Na de eerste sessie vallen de zes langzaamste coureurs af, alsmede na de tweede sessie. In de derde en tevens beslissende sessie hebben de tien snelste coureurs dan twintig minuten de tijd om de pole-positie te veroveren. Vóór de derde sessie moeten de auto’s van die tien coureurs worden afgetankt. De verbruikte benzine tijdens de laatste sessie wordt zondagochtend weer teruggeven door de FIA. Mits de coureurs aan de 110%-regel voldoen.

En dat vindt Briatore maar niks. Met name omdat de coureurs in het begin van sessie zoveel mogelijk ronden rijden om de bolides maar zo licht mogelijk te krijgen. Briatore: ,,Dat is verwarrend. Het is erg lastig te volgen, omdat er op de televisie geen tijdentabel te zien is. De kijkers begrijpen dus niet waarom ze al die ronden maken.” De Italiaan zegt dat het met een kleine reglementswijziging allemaal veel duidelijker kan worden. ,,Eén voor één is saai”, vindt hij. ,,Dat wil ik niet. Maar ik denk dat kwalificatiesessie drie verkort moet worden naar vijftien minuten. En wat de brandstof betreft… Je kwalificeert je met de hoeveelheid die je wil. Wat je verbruikt, ben je kwijt. Met wat je overhoudt begin je de race. Ik denk dat we maar eens rond de tafel moeten gaan om dit te bespreken.”

PPB