De banden die de teams dit seizoen gebruiken, zijn een stuk duurzamer dan vorig jaar, verzekert Bridgestone. De bandenleverancier speelt hiermee in op het verbod op bijtanken tijdens de race.Bridgestone heeft de banden voor het komende seizoen op verschillende fronten aangepast, aldus Tetsuro Kobayashi, de technische manager van de leverancier.

Al eerder werd bekend dat de voorbanden smaller zullen zijn dan vorig seizoen. Een andere grote verandering is het feit dat de banden langer mee zullen gaan. Daarvoor heeft Bridgestone een aantal aanpassingen gedaan.

“De achterbanden zijn duurzamer gemaakt. Daarnaast zijn er wat aanpassingen aan de verschillende bandentypes gedaan zodat ze langere stints kunnen maken en sneller opwarmen vergeleken met de banden die we in 2009 gebruikten.”

Het verbod op bijtanken is de reden voor deze aanpassingen, vertelt Kobayashi. “Met auto’s die mogelijk 100 kilo zwaarder zijn dan vorig jaar, zullen de langere stints extra zwaar zijn voor de banden.”

De coureurs krijgen wel minder setjes banden om te gebruiken tijdens de Grand Prix-weekenden. Het worden er elf in plaats van veertien. Dat onder meer vanwege de komst van drie nieuwe teams, wat Bridgestone extra werk bezorgt.

De verschillen tussen de bandentypes die tijdens de weekende worden gebruikt, zullen hetzelfde blijven als in 2009: er zit telkens een type tussen de twee verschillende droogweerbanden die gebruikt worden. Dus niet ‘medium’ en ‘soft’ maar bijvoorbeeld ‘medium’ en ‘supersoft’.

JK