Bridgestone introduceert in zijn laatste jaar in de Formule 1 een smallere voorband. Hiermee speelt de firma per seizoen 2010 in op eerder aangebrachte veranderingen in het reglement. Dit bevestigt Hirohide Hamashima.De nieuwe voorband krijgt de aanduiding 245/55R13 mee en vervangt de 270/55R13, waarmee afgelopen seizoen werd geracet. “Een smallere voorband zorgt voor een betere gripbalans tussen voor en achter”, vertelt Hamashima.

Hamashima is namens Bridgestone verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het rubber. Het besluit om de voorband te versmallen is niet zonder reden genomen. “Dit heeft veel te maken met het verdwijnen van de groeven.”

De Japanner vervolgt: “Hoewel we weer zijn overgestapt op ‘echte’ slicks, is er verder niks veranderd. Ook niet aan het formaat van de band. Als gevolg daarvan had de voorkant van de bolides significant meer grip dan de achterkant. Dat wordt nu verholpen.”

Naast de smallere band heeft ook de grotere tank – vanwege het intredende verbod op bijtanken – gevolgen voor het ontwerp van de nieuwe auto’s. Daarnaast zal de gewichtsverdeling veranderen.

KVN