Na het overweldigende succes van de afgelopen jaren, viel het dit jaar op z’n zachtst gezegd allemaal wat tegen voor Bridgestone. De Japanse bandenfirma geeft zich echter niet zomaar gewonnen. ,,We trekken alles uit de kast om er volgend seizoen weer te staan”, aldus Hirohide Hamashima, hoofd van de bandenontwikkeling. Bridgestone geeft toe dat het dit jaar wat steken heeft laten vallen, maar volgens Hamashima lag het uitblijven van succes niet alleen aan het rubber. ,,Ook Ferrari heeft inmiddels laten weten dat haar pakket niet zo competitief was”, laat Hamashima optekenen in de Gazzetta dello Sport. Met name de balans van de F2005 liet te wensen over. ,,En naar mijn idee was dat te wijten aan de aërodynamica”, zegt Hamashima.

Maar wat was er eigenlijk mis met de banden? ,,De technologie die Bridgestone gebruikt is niet inferieur aan die van Michelin. Vergeleken met de concurrentie ging onze ontwikkeling gewoon te langzaam”, weet hij. ,,De ’05-reglementen dwongen ons ertoe om banden te ontwikkelen met een karkas dat driemaal zolang mee moest gaan dan in 2004. We hebben snel die basis gebouwd en zijn ons toen gaan concentreren op de compound. Helaas hadden we slechts één team om mee te testen, Ferrari. Daardoor raakten we achterop. Weliswaar niet veel, maar genoeg om het verschil te maken.”

Volgend jaar komt daar verandering in. ,,Met Williams en Toyota die in 2006 ook op onze banden staan, zal het beter gaan”, aldus Hamashima, die tegelijkertijd zegt dat het niet per se een nadeel hoeft te zijn om met slecht één team te kunnen ontwikkelen. ,,Als je op de juiste weg zit, kan die exclusieve deal heel goed werken. Je kan je volledig op dat team toeleggen. Maar wanneer de problemen groot zijn, dan heb je gewoon meer teams nodig. Dit jaar werkte het niet. Als we nog een sterk team hadden gehad, dan hadden we meer informatie gehad om verbeteringen door te voeren.”

PPB