Een bandenfabrikant die zijn zorgen uitspreekt over mogelijke klapbanden, is dit jaar niets ongewoons. Maar dat Bridgestone dat doet wél. Hisao Suganuma van de Japanse firma zegt dat een Safety Car-fase wel eens voor problemen kan zorgen op Monza. Want achter de Mercedes-Benz SLK 55 AMG F1 Safety Car dalen de bandentemperaturen aanzienlijk. En op een circuit waar snelheden van boven de 350 kilometer per uur bereikt worden, bestaat er een kans dat dat gevaarlijke situaties oplevert.

Sagunuma legt uit: ,,De bandendruk is van grote invloed op de sterkte van het rubber. En wanneer je lange tijd achter de Safety Car rijdt, verliezen de banden temperatuur, waardoor de bandenspanning omlaag gaat en dan kan het gevaarlijk worden. De coureurs moeten de banden daarom zoveel mogelijk op temperatuur houden.”

Dat er net zo’n chaos ontstaat als dit jaar in Amerika, waar geen enkele Michelin-rijder aan de start verscheen, sluit Suganuma echter uit. Starten zullen ze hoe dan ook. De mogelijkheid bestaat natuurlijk altijd dat het misgaat met een SC-periode, maar volgens de technisch manager van Bridgestone is die kans klein. Uit voorzorg wordt er op Monza bovendien gereden met een hogere bandenspanning dan waar ook.

Voor de Grand Prix van België van volgende week worden overigens grotere problemen verwacht. Maar dan met name bij de Michelin-teams. De Franse firma maakt zich zorgen over de randstenen op Spa, zo liet Pierre Dupasquier voor de farce in Amerika al weten in een brief aan FIA-president Max Mosley. Want vorig jaar waren er ook al problemen met de Michelin-banden in de Ardennen. Zo vielen Coulthard en Button in de race uit met falend rubber, en om dezelfde reden crashte Briscoe in de vrije training.

PPB