Bridgestone verwacht niet dat er voor aankomend seizoen veel zal veranderen in de bandensamenstelling ten opzichte van dit jaar. De compounds zullen nagenoeg hetzelfde blijven, al kan de supersofte compound nog wel verbeterd worden, aldus Bridgestone.In 2007 werd Bridgestone, na het vertrek van Michelin, de enige bandenleverancier in de Formule 1. Ook de regels veranderden. Dit jaar introduceerde Bridgestone vier soorten droogweerbanden: supersoft, soft, medium en hard.

Twee van deze compounds werden meegenomen naar de circuits (welke hing af van het circuit) en de teams waren verplicht om tijdens de race beide compounds te gebruiken. Dit in de hoop om een extra draai te geven aan de race-strategie.

Ook al werd er hier en daar door teams geklaagd over de effectiviteit van deze regel, Bridgestone heeft aangegeven dat er in 2008 weinig zal veranderen. ,,We gaan er vanuit dat we volgend jaar gewoon vier types droogweerbanden en twee soorten regenbanden zullen leveren”, vertelde Hirohide Hamashima, hoofd van de ontwikkelingsafdeling van Bridgestone.

,,Uiteraard bekijken we de data van jaar tot jaar om te zien of er veranderingen nodig zijn, maar op dit moment verwachten we niet dat we veel hoeven te veranderen aan de specificaties.”

Wel verklaarde Hamashima dat voor sommige specifieke Grand Prix’ wat aanpassingen gedaan zullen worden. Het gaat hier om de supersofte compound, waarover werd geklaagd dat deze niet lang genoeg zou meegaan.

Hamashima: ,,De supersofte compound presteerde bijvoorbeeld niet naar verwachting in Canada en we gaan kijken wat we hieraan kunnen doen voor volgend seizoen. Een alternatief is om bij deze Grand Prix de softe en de medium compounds mee te nemen.”

Ook bij de Turkse Grand Prix waren problemen, die zich concentreerden op de rechter voorband en ook daar zal Bridgestone proberen iets aan te doen, zegt Hamashima. ,,We willen dit soort problemen in 2008 vermijden, ook met het oog op de veiligheid.”

LP