De Formule 1 kan qua entertainment- en marketingwaarde een voorbeeld nemen aan de Amerikaanse Super Bowl. Dat denkt McLaren-directeur Zak Brown.

Brown, een Amerikaan, stond voor hij bij McLaren aan de slag ging op de nominatie om een topfunctie bij de (vermoedelijk) aanstaande Formule 1-eigenaar Liberty Media te bekleden.

Ten overstaan van ESPNF1 stelt Brown, die behalve een autosport- ook een marketingachtergrond heeft, dat de sport zichzelf een stuk beter zou promoten als het een voorbeeld zou nemen aan de Super Bowl.

“De Super Bowl doet het geweldig”, zegt Brown, doelend op de finale van de NFL American Football-competitie. “Als er een Super Bowl is, dan weten ze de fans er op fantastische wijze bij te betrekken.”

“De Super Bowl komt naar de speelstad en neemt deze echt over, inclusief de hotels en het vliegveld. In de Formule 1 hebben wij daarbij 21 Super Bowl en zo zou ik het qua marketing ook graag zien.”

“Ik denk daarom dat we eens goed moeten kijken naar het weekendformat, de manier waarop de Formule 1 contact legt met alle fans op de tribunes, en hoe we ze dichter bij de teams kunnen brengen.”

“Wij komen immers naar 21 verschillende steden per jaar en we moeten echt grote events er omheen hebben waarbij we opbouwen naar de race”, vindt Brown.

Brown gaat er verder vanuit dat de Formule 1 onder Liberty Media flinke stappen zal zetten wat betreft digitale media, aangezien het daar als mediaorganisatie welbekend mee is.

Hoewel hij zelf dus niet bij Liberty Media terecht is gekomen, denkt Brown dat hij als McLaren-directeur nog altijd een stem kan hebben in de manier waarop de Formule 1 vorm wordt gegeven.

“Ik heb een zitje aan de tafel en zal zeker mijn mening geven. Het kan altijd beter en ik zal pushen om zowel McLaren als de Formule 1 te verbeteren. De Formule 1 kan namelijk zeker verder groeien.”

Brown zou graag meer show om de races zien.