McLaren en Honda hebben een hobbelige weg vol obstakels afgelegd en naderen nu een kruispunt in hun relatie. Welk pad ze inslaan en of dat ze dat samen afleggen, is daarbij een open vraag, zo suggereert McLaren-directeur Zak Brown.

McLaren-teambaas Eric Boullier sloot onlangs al niet uit dat het in de toekomst toch nog van een breuk komt tussen het Britse team en de Japanse motorleverancier, maar uit uitspraken van Brown ten overstaan Reuters lijkt McLaren eerder op dit (kruis)punt te zijn aanbeland dan gedacht. “We komen steeds dichter bij het moment waarop we moeten beslissen welke kant we op willen.”

“Honda werkt erg hard, maar ze lijken de weg kwijt te zijn”, vervolgt Brown tegenover het persbureau. McLaren weet, na recent topoverleg van haar aandeelhouders, daarentegen welke kant het als team op moet: “We gaan niet nog een keer een seizoen in zoals we dat nu hebben gedaan, met niets dan hoop.”

Boullier en Brown (op de rug gezien) in overleg met Honda-motorchef Yusuke Hasegawa.

Want McLarens hoop lijkt vervlogen na twee en een half jaar aanmodderen, waarbij ook updates steeds worden uitgesteld. “Dat laatste is zorgwekkend”, zegt Brown. Hij benadrukt daarbij nogmaals dat Honda hard werkt. “Maar updates die worden uitgesteld of niet brengen wat beloofd is, daar kun je op een gegeven moment niet meer tegen. We zitten wat dat betreft bijna aan onze limiet.”

Brown wil niet openlijk bespreken wat McLarens opties zijn. “De voorkeur ligt bij doorgaan en weer winnen met Honda.” Maar: “Op een gegeven moment moet je kijken of dat haalbaar is en een beslissing nemen.” En, zo draait hij er niet omheen: “Wij vragen ons dat serieus af.”

“Tot op heden werkt het gewoon niet.” Ergens in de komende negentig dagen wordt dus een beslissing genomen. Makkelijk wordt dat niet. “Want er spelen veel verschillende dingen mee”, doelt hij onder meer op McLarens financiële relatie met Honda en het eventueel vinden van een andere leverancier.

Wat dat eerste betreft, zegt Brown dat McLaren door haar slechte prestaties prijzengeld en sponsorinkomsten is misgelopen. “Op een gegeven moment, weegt wat Honda bijdraagt daar niet tegenop”, erkent hij. Over het tweede punt, rijden met een klantenmotor, is hij stellig. Zijn voorganger Ron Dennis geloofde dat je daarmee niet kan winnen, Brown ziet dat anders: “Ik denk van wel.”