McLaren-teambaas Eric Boullier sluit een breuk tussen de Britse renstal en motorleverancier Honda niet uit. Vanwege de tegenvallende resultaten dit seizoen staat de relatie tussen de twee onder hoogspanning.

In 2015 werden McLaren en Honda herenigd in een partnerschap en hoopte men op een herbeleving van de hoogtijdagen van Ayrton Senna en Alain Prost eind jaren tachtig. Het werd een ramp en na vijf races in 2017 staat het team uit Woking puntloos laatste in het constructeurskampioenschap en kampt het elk weekend weer met (motor)problemen. Teambaas Eric Boullier erkent dat het team in een lastige situatie zit.

“Het probleem is dat we gewoon geen motor kopen”, zegt hij. “Honda begon met een schone lei, met de nieuwe reglementen en met hun eigen goede reputatie. Maar we hadden geen garantie voor het eindproduct, want vergeet niet dat we niet voor de motoren betalen.”

McLaren Shield

McLaren-Honda was ooit een gouden combinatie. Anno 2017 is het een synoniem voor rampspoed.

Breuk
Een breuk met de motorleverancier zit er vooralsnog niet in, want de deadline voor het aanvragen van een nieuwe partner is immers al geweest. Toch sluit Boullier een scheiding in de toekomst niet uit.

“Voor we een advocaat in de arm nemen, proberen we eerst een oplossing te vinden”, zegt hij tegen het Belgische La Derniere Heure. “Ik vlieg heen en weer tussen Engeland en Japan om met ze te praten, maar het is moeilijk. Het is voor een Europeaan extreem lastig om een Japanner te begrijpen. Als iedereen in de Formule 1 rechtsom gaat, gaan zij linksom.”

Boullier heeft wel vertrouwen dat het goedkomt, maar weet dat het een langdurig proces kan gaan worden. “Ze komen er wel, maar in plaats van drie jaar doen ze er misschien zes of zeven jaar over.”, zegt hij. “In de tussentijd moeten wij zien te overleven. Zolang we vooruitgang boeken is het prima, maar toen we verder achterop raakten werd het lastig om motivatie te vinden en onszelf ervan te overtuigen dat het wel goed komt.”