McLarens problemen met de MCL33-bolide zijn volgens topman Zak Brown niet terug te vinden en dus ook niet op te lossen in de windtunnel, wat het verhelpen ervan een lastige en tijdrovende klus maakt.

Volgens Brown heeft McLaren vastgesteld wat er schort aan de MCL33 (“we denken het althans te weten”) en gaat het een om aerodynamisch probleem, maar is het niet terug te zien in de windtunnel. “We kunnen het daar althans niet nabootsen, dus ook niet oplossen. We moeten dat echt op het circuit doen.” Opvallend is dat McLaren voor de ontwikkeling van de MCL33 gebruik maakt van Toyota’s windtunnel in Keulen, maar daar ligt het verder niet aan volgens Brown.

McLaren-topman Brown.

Gezien het gebrek aan testmogelijkheden betekent dit dus feitelijk dat McLaren tijdens de raceweekends op zoek moet naar oplossingen, in de vrije trainingen. “Het is experimenteren, waarom je ons dus ook met verschillende aerodynamische configuraties ziet rijden.” Dat zet McLaren, dat al sinds de Grote Prijs van Spanje geen punten heeft gepakt, verder op achterstand wat de strijd in het middenveld betreft, erkent Brown. “Want waar veel teams de basis op orde hebben en hun auto’s volop in ontwikkeling zijn, zijn wij nog bezig met trouble shooting.”

McLaren, dat vijfde staat in het WK, viel na de laatste puntenfinish in Spanje tegen in Monaco en Montréal, en had ronduit een rampweekend in Frankrijk. De druk op de teamleiding, en dan met name teambaas Eric Boullier, neemt ook steeds verder toe. Volgens Brown is het team ‘zeer actief’ op zoek naar een oplossing en wil het zo ook voorkomen dat het probleem overgedragen wordt naar de 2019-auto.

Goed nieuws voor McLaren is wellicht dat er na de Grote Prijs van Hongarije van eind juli nog twee testdagen op de Hungaroring ingeroosterd staan. Het slechte nieuws is dat daarna de zomerstop begint en de fabriek dan een paar weken dicht moet.