Button denkt bandenprobleem te begrijpen
Banden. Wat een simpel stuk rubber wel niet kan doen met een Formule 1-auto. Krijg je ze goed aan de praat? Dan is succes haast gegarandeerd. Maar omgekeerd gebeurt hetzelfde, kijk maar naar Brawn GP.De laatste races wil het namelijk totaal niet vlotten met de renstal uit Brackley. Tot drie races geleden reeg Jenson Button nog overwinning na overwinning aaneen, maar toen het opwarmprobleem van de banden bij Brawn de kop opstak was het over met de pret.
Gevolg? Buttons riante marge van zo’n 30 punten ten opzichte van de Red Bull Racing-coureurs zijn er nu nog maar 18.5. Tijd voor actie. En snel, want de voorsprong van de Brit verdwijnt als sneeuw voor de zon.
Maar ze zitten natuurlijk niet stil bij Brawn. Nou ja, buiten de verplichte zomerstop om natuurlijk. Button is daarom optimistisch dat het opwarmprobleem van de Bridgestone-banden tot het verleden behoort. En dus kan hij er in Valencia weer tegenaan.
“Na de zomervakantie hebben we aan de auto gewerkt en kwamen we met wat ideeën”, aldus de meervoudig Grand Prix-winnaar. “Ik sprak ook mijn ingenieur, Andy Shovlin, afgelopen maandag en we namen alles door. We keken wat voor aerodynamische verbeteringen we voor deze race hebben en ook keken we stap voor stap naar wat we in de loop van het seizoen mechanisch hebben aangepast aan de auto.”
Button vervolgt: “We bekeken alles en ontdekte een soort trend. We denken dat we nu wat oorzaken van ons bandenprobleem snappen. Normaal gesproken was onze werkwijze goed geweest omdat we er zuinig op zijn”, zegt hij over Brawns aanpak dit seizoen met de banden. “Je moet echter agressief met ze omspringen.”
“Je moet ze echt aan het werk zetten en ze in het juiste werkgebied zien te plaatsen. Anders heb je niets aan je aerodynamische verbeteringen: je banden zijn de vier dingen die contact met het wegdek hebben en als je ze niet aan het werk krijgt maakt de rest eigenlijk ook niets uit.”
Een paar oorzaken zijn dus gevonden. En dus is Brawn vandaag in Valencia hard aan het werk om die te checken. “Het is heel belangrijk om die banden goed te laten werken”, aldus Button. “We beginnen met een positief gevoel aan dit weekend. Zo hoort dat. We gaan wat onderdelen testen die we in de eerste races op de auto hadden zitten om dit te vergelijken met de andere auto. Dan zien we wel hoe het gaat.”
“Misschien heffen we onze handen morgen wel ten hemel omdat we echt niet weten hoe die banden werken maar ik heb er vertrouwen in dat we de oorzaken weten en dat de auto weer kan worden zoals hij was. Het is niet zo dat we de auto niet sneller kunnen maken: we moeten problemen begrijpen en de auto weer krijgen zoals hij drie races terug was. Dan kunnen we pas zien hoe goed de verbeteringen zijn die we hebben aangebracdht”, besluit Button.
BvdB