Tegenwoordig wordt er zeer veel belang gehecht aan de kwalificatie. Helemaal in Monaco, omdat de kwalificatie hier net even belangrijker is dan op andere circuits. Maar Jenson Button staart zich niet blind op dat uurtje trainen op zaterdagmiddag.

Volgens de Honda-coureur heeft het bijvoorbeeld geen zin om met een lichte auto de kwalificatie af te werken, omdat je dan alsnog de deksel op de neus kunt krijgen zondag. In het verleden hebben coureurs juist geprofiteerd als ze zwaarder van start gingen, of voor een éénstopper opteerden. ,,Een beetje geluk heb je altijd nodig in Monaco, dit jaar helemaal. Zeker in de eerste twee sessies, als we eenmaal met z’n tienen over zijn mag het geen problemen meer opleveren. Als we die laatste tien halen”, blikt hij met Formule 1 RaceReport-redacteur Adam Cooper alvast vooruit.

,,Als je je niet op de eerste startrij weet te kwalificeren ben je echt niet meteen kansloos. En met een lichte auto vooraan staan, dat is nutteloos. Je moet de juiste balans vinden. Maar dat zullen de echte toppers wel weten.”

Wat betreft Button zelf, hij klaagde wat over het gripniveau. Maar dat is vaste praat op donderdag her en der in de pitlane. ,,We hadden er wat moeite mee, maar het ging iedere run weer beter. Dat is maar goed ook, want op dit circuit moet je echt vertrouwen hebben in de auto. Veel hangt ook af van de staat van het circuit, met betrekking tot de grip. We boeken progressie, maar het wordt nog een drukke zaterdagochtend.”

Vorig jaar viel er voor de Engelsman weinig eer te behalen in het vorstendom. Hij mocht niet eens meedoen, want BAR (Honda’s voorganger) was geschorst omdat er met een illegale tweede tank zou zijn gereden. Daarom was hij co-commentator bij een Engels televisiestation. In 2003 deed hij ook niet mee aan de race, vanwege een crash in de training. De laatste keer dat hij wel van de partij was, in 2004, kwam hij niet langs Jarno Trulli en werd hij tweede.

Vandaar dat hij blij is om terug te zijn. ,,Ik hou ervan. Het is een gek circuit als je het vergelijkt met anderen. Echt gevaarlijk is het denk ik niet, niet gevaarlijker dan andere circuits tenminste”, meent hij ondanks de herinnering aan zijn ongeval in 2003. ,,Hier moet je echt opbouwen naar een snelle rondetijd en je moet een goede auto hebben natuurlijk.”