Button treurt na om missen podium
Jenson Button zal zich nog wel eens achter zijn oren krabben: hoe kan hij nou een podiumplaats in de Canadese Grand Prix vergooien? Het antwoord is simpel, want de Brit parkeert zijn BAR bij de laatste chicane in de muur. Onze medewerker Adam Cooper gaat op zoek naar het diepere hoe en waarom. Ondanks zijn fouten is Button vooral blij dat hij eindelijk weer eens de potentie van zijn BAR-Honda heeft kunnen tonen. Zo pakt hij op zaterdag zeer verrassend de pole-position. Hij had gehoopt goed van zijn plek te komen en de race in de openingsfase aan te voeren, maar vanwege zijn slechte start wordt hij gepasseerd door de Renaults. Zijn P3 geeft hij pas prijs als hij in ronde 13 naar de pits moet. Meteen wordt duidelijk dat hij nog twee extra bezoeken aan zijn monteurs moet brengen.
Na het uitvallen van de beide Renault-coureurs lijkt een podiumplek aanstaande, tot het einde van ronde 47… In de laatste chicane gaat het fout en de Brit eindigt zijn race niet op het ereschavot, maar in de beruchte ‘champions wall’. ,,Ik had last van overstuur in de grote hairpin, ging wat wijd en bevuilde mijn banden. Op dat moment realiseerde ik me niet hoeveel vuil er op het rubber moet zijn gekomen. Ik had nog uitwijkende actie kunnen ondernemen, maar dan was Michael me gepasseerd en dat wilde ik voor geen goud laten gebeuren", vertelt Button tegen onze Engelse medewerker. ,,Ik crash liever uit de race in zo’n situatie, dan dat ik genoegen moet nemen met de vierde plek."
,,Ik raakte de kerb redelijk hard en eigenlijk weet ik nog steeds niet of de ophanging die klap heeft overleefd. Daar leek het vanuit de auto niet op als ik eerlijk ben. De muur zelf raakte ik niet zo hard, maar het was hard genoeg om de ophanging af te laten breken." Vervolgens trekt de BAR-coureur het boetekleed nog maar eens aan: ,,Het was mijn eigen fout, maar ik had al meteen door dat ik de muur zou raken. Je kan er namelijk niks meer aan doen, als je eenmaal richting de muur gaat, ga je ook in de muur."
Tot het moment waarop hij uitvalt, is er eigenlijk geen vuiltje aan de lucht. De BAR-coureur is tevreden over zijn bolide en de rondetijden die hij op de klokken zet. ,,Op de start na, ging het zeker niet slecht. Ik wist dat de Renaults vrij goed konden starten, maar dit was echt niet normaal meer. Het leek wel alsof ik stilstond! De leiders gingen daarna wat te snel voor me, maar traag wil ik m’n auto zeker niet noemen. We kwamen zoals bekend vroeg binnen, om vervolgens tot mijn verbazing tijden te rijden die niet onderdeden voor het tempo van de Renaults." In vergelijking met de Nürburgring mag er haast wel van een wederopstandig van de BAR-renstal gesproken worden. Button zelf is vooral blij dat het weekend niet weer op een dusdanige teleurstelling uit is gelopen, hoewel het aan de andere kant ook weer wat te ver gaat om Canada ondanks de pole-position als ’succesvol’ te omschrijven. ,,Dit weekend heeft laten zien dat er nog wel het nodige van ons verwacht mag worden dit seizoen. Aan de zevende en achtste plaats heb je ook maar weinig, dan geeft dit me meer voldoening. Zeker in vergelijking met de GP van Europa, want dat was gewoon een slechte prestatie van het hele team."
Na het uitvallen van de beide Renault-coureurs lijkt een podiumplek aanstaande, tot het einde van ronde 47… In de laatste chicane gaat het fout en de Brit eindigt zijn race niet op het ereschavot, maar in de beruchte ‘champions wall’. ,,Ik had last van overstuur in de grote hairpin, ging wat wijd en bevuilde mijn banden. Op dat moment realiseerde ik me niet hoeveel vuil er op het rubber moet zijn gekomen. Ik had nog uitwijkende actie kunnen ondernemen, maar dan was Michael me gepasseerd en dat wilde ik voor geen goud laten gebeuren", vertelt Button tegen onze Engelse medewerker. ,,Ik crash liever uit de race in zo’n situatie, dan dat ik genoegen moet nemen met de vierde plek."
,,Ik raakte de kerb redelijk hard en eigenlijk weet ik nog steeds niet of de ophanging die klap heeft overleefd. Daar leek het vanuit de auto niet op als ik eerlijk ben. De muur zelf raakte ik niet zo hard, maar het was hard genoeg om de ophanging af te laten breken." Vervolgens trekt de BAR-coureur het boetekleed nog maar eens aan: ,,Het was mijn eigen fout, maar ik had al meteen door dat ik de muur zou raken. Je kan er namelijk niks meer aan doen, als je eenmaal richting de muur gaat, ga je ook in de muur."
Tot het moment waarop hij uitvalt, is er eigenlijk geen vuiltje aan de lucht. De BAR-coureur is tevreden over zijn bolide en de rondetijden die hij op de klokken zet. ,,Op de start na, ging het zeker niet slecht. Ik wist dat de Renaults vrij goed konden starten, maar dit was echt niet normaal meer. Het leek wel alsof ik stilstond! De leiders gingen daarna wat te snel voor me, maar traag wil ik m’n auto zeker niet noemen. We kwamen zoals bekend vroeg binnen, om vervolgens tot mijn verbazing tijden te rijden die niet onderdeden voor het tempo van de Renaults." In vergelijking met de Nürburgring mag er haast wel van een wederopstandig van de BAR-renstal gesproken worden. Button zelf is vooral blij dat het weekend niet weer op een dusdanige teleurstelling uit is gelopen, hoewel het aan de andere kant ook weer wat te ver gaat om Canada ondanks de pole-position als ’succesvol’ te omschrijven. ,,Dit weekend heeft laten zien dat er nog wel het nodige van ons verwacht mag worden dit seizoen. Aan de zevende en achtste plaats heb je ook maar weinig, dan geeft dit me meer voldoening. Zeker in vergelijking met de GP van Europa, want dat was gewoon een slechte prestatie van het hele team."