China: the great goodbye
Het gebeurt niet vaak, maar pakweg eens in de tien/vijftien jaar is het zover: dan neemt de Formule 1 afscheid van een tijdperk. Na 1988 verdwenen de turbo’s uit de F1, in 1997 de echte slicks. Dit keer neemt men in China afscheid van de V10-motor en van nog veel meer.
Een 2,4-liter V8-krachtbron komt er vanaf de openingsrace van 2006 voor in de plaats. Na bijna een handvol decennia valt het doek voor de V10-motor en moet de Formule 1 het met twee cilinders minder stellen. Het klassieke geluid zal voortleven in de gedachten van de fans, het verleden wordt gekoesterd.
Na de winter zal het klassieke geluid op de F1-circuits alleen nog maar te horen zijn als er een Red Bull Light-bolide langsrijdt. Met een gelimiteerd toerental welteverstaan, omdat het voordeel anders te groot zou zijn. Dat is nog maar het begin, want de sport ondergaat deze winter een heuse metamorfose.
Maar liefst vier teams verdwijnen. Jordan dat eigenlijk Jordan al niet meer is gaat verder als Midland, Sauber gaat door onder de vlag van BMW en ook zal Minardi de grid na de winter niet meer bevolken. Het team blijft (voorlopig) vanuit Faenza opereren, maar dan wel als Red Bull Light. Ook de teambazen Peter Sauber en Paul Stoddart zullen voor een laatste keer naar de fans zwaaien, Eddie Jordan is al vertrokken. Tot slot zal de naam BAR eveneens uit de boeken verdwijnen, Honda heeft het team nu volledig in haar bezit.
Mogelijk komen er nog twee extra nieuwe renstallen bij. Honda is samen met vooralsnog onbekende initiatiefnemers ( geruchten wijzen richting Dome, Aguri Suzuki en invloeden van de Maktoum-familie) bezig een nieuw team op te zetten. En dat is nog niet alles, want na het afketsen van Dubai F1 zou ook McLaren plotseling weer plannen hebben om een B-team te beginnen. Of (één van) de twee renstallen de grid in Bahrein of Maleisië ook daadwerkelijk gaat halen (Melbourne is dit keer niet de openingsrace vanwege de Common Wealth Games) zal de winterperiode uit moeten wijzen.
Verder raakt Williams de BMW-aandrijving kwijt, zal Michael Schumacher niet meer rijden met het startnummer 1, gaat Double Dutch naar alle waarschijnlijkheid uit elkaar, komt er weer een nieuwe kwalificatie, komen de bandenwissels bij pitstops mogelijk terug en is het nog maar de vraag of de baan van vrijdagtester in 2006 nog bestaat. Voor de reservewagens gaat dezelfde vlieger op en de bandenwarmers kunnen mogelijkerwijs ook achterblijven op de fabriek.
Moraal van het verhaal? Of de huidige Formule 1 nou gewaardeerd wordt of niet: geniet er nog maar even van, nu het nog kan. Er is nog genoeg om naar uit te kijken: Button die toch nog zijn eerste zege wil halen, Fisichella die zijn seizoen alsnog wat kleur wil geven, Alonso die in stijl afscheid wil nemen en Raikkonen die wil laten zien dat hij echt de beste is. Als slagroom op de taart moet de strijd om de constructeurstitel nog beslist worden. Het gat tussen McLaren en Renault bedraagt slechts twee schamele punten. Het staat nu al vast dat het een historische race gaat worden, met hopelijk zondagmiddag plaatselijke tijd net zoveel spektakel als afgelopen zondag in Japan.
KVN