“Ik ben verrast door de snelheid”, zegt Vaanholt. “Als het in 2020 moet gebeuren, is er nog veel werk te doen. Vooropgesteld: ik ben de eerste die een kaartje gaat kopen en zou het fantastisch vinden als het lukt. Maar als ik lees dat een begroting van dertig tot veertig miljoen, inclusief een fee van 20 miljoen euro voor de rechtenhouder, wordt genoemd, vind ik dat onwaarschijnlijk weinig geld. Het klinkt mij laag in de oren, net als de tien miljoen die voor aanpassingen van de baan nodig zouden zijn. Als ik de prins was, zou ik blind tekenen. Als je geen 40 miljoen kunt terugverdienen, moet je er niet eens aan beginnen. Ik geloof alleen niets van dat bedrag, dat is echt super weinig. Wij kwamen in Rotterdam uit op een begroting van 60 tot 80 miljoen per jaar. Daar zat dan die 20 miljoen aan fee bij in.” Lees ook: City Racing-organisator spart met F1-architect Tilke over Rotterdamse stadsrace “Ik denk”, zo vervolgt Vaanholt, “dat het geen enkele moeite kost om een begroting van 40 miljoen rond te krijgen. Wij hebben wel eens berekend dat je met kaartverkoop en VIP-pakketten makkelijk 50 tot 60 miljoen kunt binnenhalen.” De Rotterdamse entrepreneur stelt dat het voor Zandvoort nu zaak is partners te vinden die garanties willen afgeven. “Partijen als Jumbo, Exact en Heineken, die met Max in zee zijn gegaan of een ander belang in Formule 1 hebben. Heineken zou in Nederland natuurlijk groots kunnen uitpakken. Misschien doet Den Haag ook wel een beetje mee. Maar zelfs zonder steun van de overheid is een begroting van veertig miljoen makkelijk kostendekkend te krijgen.” ‘Wat bied je de VIPS?’
Volgens Vaanholt zal het geen probleem worden om in Zandvoort, dat een beperkte overdekte tribunecapaciteit heeft, 100.000 kaartjes te verkopen. “Maar de vraag is: waar ga je ze huisvesten? En wat bied je mensen met een VIP-pakket? Die moet je voor hun twee- tot vierduizend euro wel iets extra’s bieden…” De Rotterdammer heeft wel een idee. “Ze moeten de boulevard bij het circuit betrekken, daar kun je tijdelijke tribunes neerzetten. En het strand: daar kun je misschien hospitality doen. Levert ook mooie plaatjes op. Maar daar hoor ik nooit iemand over…” Ondanks zijn twijfels over de begroting hoopt Vaanholt dat er of in Zandvoort of in Assen snel een Nederlandse GP komt. “Waar een wil is, is een weg. Er moet alleen nog wel een klap op worden gegeven.”